این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۴۶
عنوان فارسی
تقلب علمی در انجام پروژه دانشگاهی؛ مطالعه ای در میان دانشجویان سال ششم دانشکده دندانپزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سوءرفتار دانشگاهی در میان دانشجویان مشکلی جدی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی محسوب میشود. هدف این مطالعه توصیف شیوههای تقلب و میزان شیوع این پدیده، تحلیل علل وقوع، و نحوه مواجهه با آن از زبان دانشجویان دندانپزشکی سال ششم است. مواد و روش ها: در این مطالعه پرسشنامهای باز استفاده شده است که در آن سابقه یک پروژه آموزشی مورد تشکیک مربوط به همین گروه از دانشجویان توصیف شد و بر اساس آن پنج پرسش پیش روی دانشجویان قرار گرفت. علاوه بر تحلیل فراوانی پاسخها، متن پاسخ دانشجویان به صورت کیفی تحلیل محتوا شد. یافتهها: از میان 77 دانشجوی شرکتکننده در مطالعه، 9/77 درصد از دانشجویان صراحتا وقوع تقلب دانشجویان در پروژه سال گذشته را پذیرفته بودند. دانشجویان سه دسته نکات مرتبط با دانشجو، مرتبط با استاد و موضوعات کلان را به عنوان علل وقوع این پدیده برشمردند. اکثریت قاطع دانشجویان (7/98 درصد) رفتار احتمالی دانشجویی را که وقوع تقلب همکلاسی هایش را به استاد گزارش دهد غیرقابل قبول دانستند، اما دانشجویان درباره میزان حساسیتی که استاد بایستی در مقابل سوءرفتارهای دانشگاهی از خود نشان دهد اتفاق نظر نداشتند. همچنین راهکارهای پیشنهادی دانشجویان ذیل سه دسته "پیشنهادهای تکنیکی برای ارائه جلسات"، "پیشنهادها در مورد نحوه مواجهه استاد با موقعیت های مشابه" و " پیشنهادهای کلی" طبقهبندی شد. نتیجهگیری: اساتید و مسوولین آموزشی دانشگاه با توجه به نکات دانشجویان میتوانند در پیشگیری از وقوع سوءرفتارهای دانشگاهی و مواجهه صحیح با این قبیل پدیدهها راهکارهای اثربخش جدیدی را اتخاذ کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تقلب علمی، آموزش، دندانپزشکی، پرسشنامه،
عنوان انگلیسی
Academic Misconduct in Carrying out an Academic Project: A Study among the Sixth-year Students of Mashhad Dental School
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Academic misconduct among the students is a critical problem of the universities and academies. Regarding this, the present study aimed to describe the cheating ways and the prevalence, roots, as well as methods of confrontation with this phenomenon in the words of the sixth-year dental students. Materials & Methods: For the purpose of the study, a five-item open-ended questionnaire was employed in which a history of a suspected academic project of the same students was described. The obtained data were analyzed based on the prevalence of the responses. In addition, the students' responses were subjected to content analysis. Results: Out of the 77 students who participated in the study, 77.9% of them explicitly accepted that cheating occurred during the last year project. Based on the responses of the students, the roots of this phenomenon could be categorized as student-related, tutor-related, and macro issues. The substantial majority (98.7%) of the students believed that reporting the cheating to the tutor was an unacceptable action. However, there was no agreement among the students about the sensitivity level that a tutor should have about the academic misconducts. Moreover, the suggested strategies of the students were categorized into three groups, including the technical suggestions for teaching courses, suggestions about the methods of tutor's confrontation with such issues, and general suggestions. Conclusion: The academic tutors and tutorial authorities should take the students' points into account in order to prevent the academic misconduct and effectively address the issue in a new way.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, dental, Scientific Misconduct, Questionnaire
نویسندگان مقاله
علی کاظمیان | ali kazemian
dds. phd, assistant professor, department of community oral health, school of dentistry, mashhad university of medical sciences mashhad, iran
استادیار گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmds.mums.ac.ir/article_8812.html
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات