این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۳۶، شماره ۲، صفحات ۱۵۷-۱۶۴
عنوان فارسی
ارزیابی دیدگاه دانشجویان سال آخر دندانپزشکی در زمینه آموزش دانش ایمپلنتهای دندانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از این مطالعه، سنجش دیدگاه دانشجویان سال آخر دندانپزشکی در زمینه نیاز به آموزش دانش ایمپلنتهای دندانی بود تا نتایج آن بتواند برای اساتید رشتههای پریودنتولوژی، پروتز و جراحی فک و صورت و برنامهریزیهای آموزشی در جهت ارتقای آموزش کمککننده باشد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع طرحهای پژوهش در آموزش بود که در دانشکده دندانپزشکی مشهد به اجرا در آمد. در سال تحصیلی 90-1389 از دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی مشهد خواسته شد در صورت تمایل پرسشنامهای در مورد دیدگاه آنها در زمینه چگونگی آموزش دانش ایمپلنتهای دندانی را تکمیل کنند. 58 دانشجو سال آخر در بررسی شرکت کردند. دیدگاه این دانشجویان در مورد جنبههای مختلف تئوری و عملی ایمپلنتهای دندانی ارزیابی شد و اطلاعات توسط جداول آماری متناسب توصیف شد. یافتهها: 27/98% دانشجویان سال آخردندانپزشکی در مورد آموزش تئوری و عملی ایمپلنتهای دندانی، به طوری که هر دانشجو بتواند یک ایمپلنت ساده را بکارد، کاملاً موافق بودند. درخصوص آموزش دانش ایمپلنتهای دندانی به صورت یک واحد درسی مستقل که از ادغام مباحث پریو، جراحی و پروتز حاصل شود نیز 94/87% دانشجویان کاملاً موافق بودند. همچنین درباره تاسیس یک گروه مستقل ایمپلنتهای دندانی که امر آموزش متمرکز مباحث تئوری و عملی ایمپلنتهای دندانی را به عهده گیرد نیز، 56/96% دانشجویان کاملاً موافق بودند. در مورد سرفصلهای درسی ایمپلنت، بیشترین نیاز آموزشی برای تدریس در دوره دندانپزشکی عمومی مربوط به آموزش تئوری و عملی اصول جراحی ایمپلنت و سپس آموزش کاشت یک ایمپلنت ساده قدامی بود و کمترین اهمیت مربوط بود به آموزش مقدمه و تاریخچه ایمپلنتهای دندانی بود. نتیجهگیری: با توجه به ضرورت توسعه علوم فناورانه در جهت ارتقا سلامت جامعه و خدمات رسانی مطلوب دندانپزشکان، ارتقا آموزش دانش ایمپلنتهای دندانی برای دانشجویان دوره دندانپزشکی عمومی به صورت نظام مند و مستقل و بازنگری کوریکولوم دندانپزشکی عمومی در این زمینه الزامی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمپلنتهای دندانی، نیازهای آموزشی، کوریکولوم،
عنوان انگلیسی
Assessment of Final Year Dental Students' Views of Science Education in Dental Implants
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of the present study was to evaluate the dental student's concepts about dental implant education which can be used in dentistry doctorate curriculum revision and could be useful for professors of periodontology, prosthodontics and maxillofacial surgery. Materials & Methods: This was an educational research which was conducted in Mashhad dental school in 2011 and 58 end year dental students were participated in this study and filled out questionnaires about dental implant education and the concepts of these students about theoretical and practical aspects of dental implant education were evaluated. Results: A total of 98.27% of the students were agreed about education of simple implant surgery so that they could put a simple implant and 87.94% of the students were agreed about education of dental implant as a single course credit and about creation of a dental educational group, 96.56% were agreed. About dental implant educational topics, the most educational need was education of principles of implant surgery followed by education of putting a simple frontal implant, and the least, was introduction and history of dental implants. Conclusions: Because of necessity of development for new sciences in order to promote health in the society, education of dental implant for general dentistry students and revision of general dentistry curriculum seems necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dental implants, Educational Needs, Curriculum
نویسندگان مقاله
مجیدرضا مختاری | majidreza mokhtari
assistant professor of periodontics, school of dentistry, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار پریودانتیکس، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
علی فروزانفر | ali foroozanfar
assistant professor of periodontics, school of dentistry, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار پریودانتیکس، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
فاطمه فرازی | fatemeh farazi
assistant professor of oral medicine, bojnord university of medical sciences, bojnord, iran
استادیار گروه بیماری های دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
نشانی اینترنتی
http://jmds.mums.ac.ir/article_829.html
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات