این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۵، صفحات ۴۰۱-۴۰۷
عنوان فارسی
رابطهی اضطراب، استرس و افسردگی با افکار خودکشی دختران نوجوان: نقش واسطهای قربانی قلدری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: قلدری از اشکال خشونت سطح پایین در محیط مدرسه است که اگر مورد توجه قرار نگیرد به اشکال خطرناک خشونت تبدیل میشود. هدف از پژوهش حاضر رابطهی اضطراب، استرس و افسردگی با افکار خودکشی دختران نوجوان و نقش واسطهای قربانی قلدری بود. روشکار: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. به این منظور در سال تحصیلی96-1395، 300 نفر از دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی (پایهی هفتم و هشتم) مدارس دولتی شهرستان پاکدشت به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای افکار خودکشی، اضطراب، استرس و افسردگی و قربانی قلدری را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخهی 19 و LISRELV8.80 استفاده شد. یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین اضطراب، استرس، افسردگی و قربانی قلدری با افکار خودکشی، رابطهی مثبت و معنیداری در سطح 01/0P≤ وجود دارد. همچنین متغیر قربانی قلدری نقش واسطهای در ارتباط بین متغیرهای پژوهش داشته و تمام اثرات مستقیم و غیر مستقیم اضطراب، استرس، افسردگی و قربانی قلدری بر روی افکار خودکشی معنیدار بوده است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که اضطراب، استرس و افسردگی همراه با قربانی قلدری بودن در دختران نوجوان باعث بروز افکار خودکشی میشوند و لذا پیشگیری و کاهش این خطرات در مدارس ضروری میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس، اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی، قربانی قلدری،
عنوان انگلیسی
The relationship of anxiety, stress, and depression with suicidal thoughts among female adolescents: The meditating role of victim of bullying
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Bullying is a form of low-level violence in the school environment that if unnoticed to become dangerous forms of violence occurs. The aim of this study was examining the relationship between anxiety, stress and depression and female adolescents' suicidal thoughts with the meditating role of the victim of bullying. Materials and Methods: This study is descriptive and has used the correlation method. For this purpose in the academic year 2016-2017, 300 students of high school girl students (seventh and eighth grade) of public schools of Pakdasht city were selected by random cluster sampling method and they filled in the suicidal thoughts, anxiety, stress, depression and victim of bullying questionnaire. For data analysis, Pearson's correlation method and structural equation modeling were used by using SPSS-19 and LISRELV8.80 software. Results: Pearson's correlational results showed that there is a positive and meaningful relation between anxiety, stress, depression and victim of bullying with suicidal thoughts (P≤0.01). Also the victim of bullying variable has a meditating role in relation among research variable and all of the direct and indirect effects of anxiety, stress, depression and victim of bullying on suicidal thoughts are meaningful. Conclusion: The results indicate that anxiety, stress, depression along with victim of bullying in female adolescents cause suicidal thoughts therefore preventing and reducing the risk at schools is absolutely necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود نجفی | mahmud najafi
assistant professor of department of clinical psychology, faculty of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده-ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
زهرا کرمانی مامازندی | zahra kermani mamazandi
cognitive science research group of academic center of education, culture and research, alborz branch, karaj, iran ph.d. student in educational psychology, department of educational psychology, faculty of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
عضو گروه پژوهشی علوم شناختی، جهاد دانشگاهی البرز، کرج، ایران دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
افضل اکبری بلوط بنگان | afzal akbari balutbangan
ph.d. student in educational psychology, department of educational psychology, faculty of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_9312.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات