این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی، صفحات ۵۵۷-۵۶۱

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود بهزیستی اجتماعی و روابط مادر-فرزندی دختران تک‌والدینی مادرسرپرست
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به این که بهبود روابط و حل تعارضات در بستر خانواده یکی از عواملی بهبود بهزیستی اجتماعی افراد است هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود بهزیستی اجتماعی و روابط مادر-فرزندی دختران بی­سرپرست بود. روش­کار: روش پژوهش این مداخله بالینی، با پیش آزمون-پس آزمون و گروه شاهد بود. 28 دختر مادرسرپرست دارای تعارض با خانواده انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد گماشته شدند و پرسش­نامه­های مقیاس بهزیستی ذهنی و رابطه والد-فرزندی توسط افراد هر دو گروه تکمیل گردید. گروه آزمون 10جلسه 90 دقیقه‌ای هفتگی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کردند. تحلیل داده­ها با آمار توصیفی و تحلیلی صورت گرفت. یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین نمرات پرسش­نامه­های گروه آزمون و شاهد، تفاوت معنی­دار وجود دارد(05/0>P). نتیجه­گیری: بنا بر نتایج درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود بهزیستی اجتماعی افراد و همچنین روابط مادر-فرزندی موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی اجتماعی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، فرزند، مادر،

عنوان انگلیسی Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on social well being improvement and mother-child relationship of girls in mother-headed single-parent families
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Regarding to improvement in relationships and conflict resolution in families is one of the factors of improving individuals' social wellbeing, the present study is aimed at investigating effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on social wellbeing improvement and mother-child relationships of girls in mother-headed single-parent families. Materials and Methods: Research method of this clinical trial is pretest-posttest with control group. In this research, 28 mother-headed girls with conflicts with their families were selected and randomly divided into two control and experimental groups. Then, Well-Being Scales and The Parent-Child Relationship Inventory (PCRI) were completed by members of the two groups. The experimental group received ten 90-minute weekly sessions of ACT. Data analyzed through descriptive and analytical statistics. Results:Analysis of covariance showed that there is significant difference between experimental group and control group in the scores (P< 0.05). Conclusion:According to the research findings, ACT is effective on individuals' social wellbeing as well as mother-child relationships.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره اصلانی | tahereh aslani
ma. in clinical psychology, faculty of humanities, islamic azad university, najaf abad branch, isfahan, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده-ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

سیده منیره آزاده | seyedeh monireh azadeh
ma. in clinical psychology, faculty of humanities, islamic azad university, najaf abad branch, isfahan, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده-ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8612.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات