این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی، صفحات ۵۷۷-۵۸۱

عنوان فارسی رابطه‌ی ابعاد سازگاری وکیفیت روابط بین فردی و مقایسه‌ی آن در دانشجویان موفق و ناموفق
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، رابطه­ی ابعاد سازگاری و کیفیت روابط بین فردی و مقایسه­ی آن در دانشجویان موفق و ناموفقبود. روش­کار: جامعه­ی آماری این تحقیق، شامل دانشجویان شاغل به تحصیل دوره­ی کارشناسی دانشگاه­های دولتی شهر تهران بود. نمونه 400نفر از دانشجویاندختر و پسر دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پاییندانشگاه­های تهران در سال تحصیلی 1393-1392 بودند. این افرادبه شیوه­ی نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده­هاازپرسش­نامه‌های سازگاری بل و مقیاس دلبستگی کولینز و رید (1990) استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون تی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل گردیدند. یافته­ها: نتایج، بیانگر رابطه­ی معنی­دار بین بعد سازگاری عاطفی و اجتماعی با روابط بین فردی در دانشجویان بود. به علاوه بین ابعاد سازگاری و روابط بین فردی در دانشجویان موفق و ناموفق، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش اهمیت شناخت ابعاد مختلف سازگاری را در روابط  بین فردی نشان می­دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، روابط بین فردی، سازگاری، موفقیت،

عنوان انگلیسی The relationship between adjustment dimensions, the quality of interpersonal relationships and its comparison in successful and unsuccessful university students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:The purpose of the present research is to evaluate the relationship between adjustment dimensions and the quality of interpersonal relationships and its comparison in successful and unsuccessful university students. Materials and Methods: In this research, the population included all bachelor students studying in state universities of Tehran. The research sample consisted of 400 female and male university students with high and low academic progress in Tehran universities in the academic year 2013-2014. The participants were selected using cluster random sampling. Bell's Adjustment Inventory and Attachment Scale by Collins and Read (1990) were used to collect data. The data was analyzed through t-test and multiple regression analysis. Results:The results indicated a significant relationship between emotional and social adjustment dimensions and interpersonal relationships in university students. In addition, there was no significant difference between adjustment dimensions and interpersonal relationships in successful and unsuccessful university students. Conclusion:The results of this research show the importance of identifying different dimensions of adjustment in interpersonal relationships.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد حیدری عبدی | ahmad heidari abdi
faculty member of institute for research and planning in higher education, tehran, iran
عضو هیات علمی مؤسسه ی پژوهش و برنامه-ریزی آموزش عالی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_9089.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات