این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۶۰-۶۶

عنوان فارسی بررسی میزان آمادگی دانشجویان جهت استفاده از فناوری یادگیری الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله  هدف: توسعه فناوری اطلاعات در آموزش، موجب گسترش استفاده از شیوه­های جدید آموزش و یادگیری در دانشگاهها گردیده است. اجرای پروژه­های یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای کشور و بررسی پیش نیازها و میزان آمادگی یادگیرندگان جهت حضور فعال در محیط یادگیری الکترونیکی مستلزم مطالعاتی گسترده در این زمینه می­باشد. لذا این پژوهش با هدف بررسی میزان آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل جهت استفاده از نظام یادگیری الکترونیکی انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال تحصیلی 1394-1393 انجام گرفت. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل بودند که تعداد 300 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه­ گیری طبقه ­ای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. داده­ها پس از جمع ­­آوری با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم ­افزارSPSS   مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین شاخصهای میزان آمادگی جهت استفاده از یادگیری الکترونیکی به ترتیب در بعد دسترسی به فناوری 10/92، مهارتها و ارتباطات پیوسته 32/86، انگیزش 9/52، توانایی یادگیری از طریق رسانه­ها 11/17، گفتگوهای گروهی اینترنتی10/77 و مسائل مهم جهت موفقیت در یادگیری الکترونیکی 18/23 بود. همچنین، بین میزان آمادگی دانشجویان و مقطع تحصیلی رابطه معناداری وجود داشت (0/01=p). نتیجه گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر، نبود زیرساخت های مناسب فناوری جهت استفاده از یادگیری الکترونیکی موجب شد تا تنها 3/32 درصد از دانشجویان آمادگی در سطح خوب جهت استفاده از نظام یادگیری الکترونیکی داشته باشند. لذا می توان نتیجه گرفت که برای پیاده سازی و بکارگیری موثر یادگیری الکترونیکی ابتدا باید ابعاد مختلف مورد بررسی در این پژوهش، بهبود و ارتقاء یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری الکترونیکی، فناوری اطلاعات، آمادگی،

عنوان انگلیسی Survey of Students Readiness to Use of E-learning Technology
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Development of information technology in educational field has led to extended application of new methods of training and learning in various universities. Implementation of e-learning projects in Iran universities and evaluation of prerequisites and learner readiness to actively participate in e-learning environment require extensive studies in this regard. Accordingly, this research was conducted to evaluate the students' readiness to use of E-learning system in Zabol University of Medical Sciences. Methods: This descriptive, analytic study was performed with cross-sectional manner in 2014-2015. Research populations were students of Zabol University of Medical Sciences that 300 persons of them were selected using classified random sampling method. The research instrument was a questionnaire that designed by the researchers. After collecting data, they were analyzed using descriptive and inferential statistics with SPSS statistical software. Results: The results of this study showed that  the average of readiness indicators to use of e-learning were respectively in dimension of "access to technology" 10.92, "continuous skills and communications" 32.86, "motivation" 9.52, "the ability to learn via media" 11.17, "internet group negotiations"10.77, and "important issues to the success of e-learning" 18.23. Also, there was a significant relationship between the students' readiness and their education grade (p=0.03). Conclusion: According to the present findings, lack of technology infrastructures to use e-learning materials led to only 32/3% of students have a good evaluating grade. Therefore, it can be concluded that in order to implement and effectively use of e-learning technology, we must be improved the various dimensions examined in this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله E-learning, Information technology, Readiness

نویسندگان مقاله عاطفه شهنوازی | a shahnavazi
department of health information technology ba, school of allied medical sciences, zabol university of medical sciences, zabol, iran
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زابل (Zabol university of medical sciences)

اسماعیل مهرآیین | e mehraeen
department of of health information management, school of allied medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سمیه باقری | s bagheri
department of statistics, school of health, zabol university of medical sciences, zabol, iran
مربی آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زابل (Zabol university of medical sciences)

زهرا میری | z miri
department of health information technology ba, school of allied medical sciences, zabol university of medical sciences, zabol, iran
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زابل (Zabol university of medical sciences)

مصطفی محمد قاسمی | m mohammadghasemi
department of health information technology ba, school of allied medical sciences, zabol university of medical sciences, zabol, iran
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زابل (Zabol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_9141.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات