این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷۹-۸۵
عنوان فارسی
طراحی آزمون حافظه فعال شنیداری و بررسی روایی و پایایی آن
چکیده فارسی مقاله
هدف: با توجه به نقش حافظه فعال شنیداری در اکتساب زبان کودکان و ارتباط آن با رشد جوانب مهم زبان مانند اکتساب واژگان و همین طور توانایی این سیستم در ذخیره سازی اطلاعات و دستکاری آنها را در یک دامنه ی زمانی کوتاه مدت در این پژوهش بر آن شدیم تا با استفاده از ناکلمه که منعکس کننده ی عملکرد واقعی حافظه ی فعال شنیداری است ابزاری مناسب برای بررسی عملکرد حافظه فعال شنیداری تهیه کرده تا با کمک آن علاوه بر تعیین دقیق ظرفیت این حافظه، بتوان قابلیت دستکاری اطلاعات توسط این سیستم را نیز بررسی کرد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی و از نوع ابزارسازی بود. ابتدا کلمات و ناکلمات تعیین گردید پس از طراحی آزمون پرسش نامه ی روایی محتوایی شامل 16 کلمه در بخش کلمه و 16 ناکلمه در بخش ناکلمه جهت محاسبهی روایی محتوایی در اختیار صاحب نظران موضوعی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش، کودکان فارسی زبان 9 الی 14 سالهی فارسی زبان شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری چند مرحله ای 96 نفر از کودکان 9 الی 14 سالهی فارسی زبانی مدارس ابتدایی (پایه های سوم تا ششم) و راهنمایی (هفتم و هشتم) شهر تهران انتخاب شدند. آزمایه طی دو مرحله (مرحله اول اجرای آزمایشی و مرحله دوم اجرای نهایی و تعیین پایایی آزمایه ) اجرا گردید. یافتهها: نتایج نشان می دهد کلمات و ناکلمات دارای روایی محتوایی می باشند. میانگین امتیاز آزمودنیها در بخش کلمه 8/49، ناکلمه 7/76 و میانگین مجموع امتیازها 16/25 بدست آمد. بین اجراهای متوالی نیز ضریب همبستگی در بخش کلمه 0/952 و در بخش ناکلمه 0/729 بدست در سطح معناداری(0/001 >p) وجود دارد. نتیجهگیری: این یافتهها نشان می دهد آزمون حافظه شنیداری بدست آمده برای آزمودنیهای این مطالعه ازروایی و پایایی مناسبی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حافظه فعال شنیداری، کلمه، ناکلمه،
عنوان انگلیسی
Designing an Auditory Working Memory Task and Investigating the Validity and Reliability
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Purpose: The role of auditory working memory in children's language acquisition is important. In addition, its connection with development of important language parts such as word acquisition has been well investigated. The present study aimed to develop a suitable tool by use of non-words which reflect the real performance of audithory working memory for evaluation of this system's performance in such a way that it would be possible to determine its capacity as well as its capability to manipulate information. Methods: The current study has a cross-sectional and tool-making design. Words and non-words were first determined and after designing the task, questionnaire that contained 16 words for word level and 16 non words for non-word level were presented to the specialists for validity determination. Statistical population consisted of 9 to 14 years-old Persian language children of elementary (classes three to six) and Secondary school (classes seven and eight) of which 96 subjects were selected by a multistage method. Test was performed in two levels. Results: Results showed that words and non-words have content validity. Mean score of the subjects in words and non-words parts was calculated as 8.49 and 7.76, respectively and mean of total scores was 16.25. There was also a correlation coefficient of coefficient 0.952 in word and 0.729 in nonword section in the significance level of pConclusion: According to the results, we concluded that achieved auditory memory is valid and reliable for the subjects of the present study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Auditory working memory, Word, Non word
نویسندگان مقاله
پریا پرهیزکار شهری | p parhizkar shahri
student of master of sciences of speech and language pathology, university of social welfare and rehabilitation sciences of tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مرتضی فرازی | m farazi
assistant professor, expert phd of speech and language pathology, university of social welfare and rehabilitation sciences of tehran, iran.
استادیار، دکتری تخصصی گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
اکبر بیگلریان | a biglarian
assistant professor, expert phd of biostatistics department, university of social welfare and rehabilitation sciences of tehran, iran
استادیار، دکتری تخصصی گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
فاطمه رفیعی | f rafie
student of bachelor of sciences of speech and language pathology, university of social welfare and rehabilitation sciences of tehran, iran
دانشجوی کارشناسی گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نگار سلیمانی | n soleymani
student of bachelor of sciences of speech and language pathology, university of social welfare and rehabilitation sciences of tehran, iran
دانشجوی کارشناسی گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_8680.html
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات