این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱-۲۶

عنوان فارسی مفهوم تشویش در اندیشه هایدگر
چکیده فارسی مقاله درآثار بزرگ هایدگر در دهه‌ی بیست میلادی، مانند هستی و زمان (1927) و "متافیزیک چیست؟" (1929)،  مفهوم تشویش (anxiety) جای‌گاه محوری دارد. اما پس از دهه‌ی بیست، هایدگر به ندرت از این واژه استفاده  می‌کند تا آنجا که برخی تحلیل‌گران تشویش را مفهومی حاشیه‌ای در اندیشه‌ی هایدگر متاخر می‌دانند. در برابر این نگاه، نوشتار حاضر در پی تبیین کردن جای‌گاه محوری مفهوم تشویش در اندیشه‌ی هایدگر، چه متقدم و چه متاخر است. این مقاله نخست تمایز اساسی تشویش در نگاه هایدگر با تشویش‌در مفهوم روان‌شناختی آن را نشان داده و سپس استدلال می‌کند که این تمایز کلید درک جای‌گاه این مفهوم در فلسفه‌ی هایدگر است. تمایز بین تشویش از منظر هایدگر و از دیدگاه روان‌شناختی به ایده‌ی اساسی "تمایز هستی‌شناسانه" (the ontological difference) ارجاع می‌دهد، یعنی تفاوت بین هستانه (ontical) و هستی‌شناسانه (ontological)، یا به بیان دیگر، تفاوت بین چیزها و هستیِ چیزها. توصیف روان‌شناختی در مرتبه‌ی هستانه متوقف می‌شود و در نتیجه ابزار لازم برای درک ابعاد هستی‌شناسانه‌ی پدیده‌ی تشویش را ارائه نمی‌کند. نوشتار حاضر تحلیلی هستی‌شناسانه از پدیده‌ی تشویش ارائه می‌کند و بر اساس آن مدعی می‌شود که این مفهوم در اندیشه‌ی هایدگر متاخر، چنان که در هایدگر متقدم، نقش محوری دارد.در انتها، بخش کوتاهی به تحلیل فروید از مفهوم امر غریب (uncanny) و رابطه‌ی آن با اندیشه هایدگر اختصاص داده شده است. استدلال این بخش از مقاله این است که اگرچه تحلیل فروید از امر غریب به تعبیری از حیطه روانشناسی تجربی فراتر می رود، اما در تحلیل نهایی رویکرد شبه علمی و نگاه علت-معلولی حاکم بر اندیشه‌ی فروید، مانع از فراتر رفتن او از مرتبه ی تحلیل هستانه  می‌شود.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی On the Concept of Anxiety in Heidegger’s Thought
چکیده انگلیسی مقاله The concept of anxiety occupies a crucial position in early Heidegger's writings. Most prominently, it appears in Being and Time (1927) and "What is Metaphysics?" (1929) as a structurally central concept. After 1920s, Heidegger began to use the term much less frequently, leading some scholars to suggest a change in Heidegger's view of the significance of the concept of anxiety. In this essay, we argue that central to the understanding of the role of anxiety in Heidegger's thought is the fundamental difference between Heideggerian and psychological anxiety. This distinction is crucial as it is directly connected to the idea of the ontological difference, i.e., the difference between the ontical and the ontological, between beings and the Being of beings. Psychological descriptions of anxiety remain at the level of the ontical and, therefore, fall short of comprehending the ontological meaning of Heideggerian anxiety, which is one of Dasein's basic possibilities of Being. Equipped with such an ontological understanding, we argue that the concept of anxiety remained central to Heidegger's thought, early and late alike. We also suggest that Heidegger's less frequent use of the term anxiety after "What Is Metaphysics?" could possibly be associated with his recognition that its terminological similarity with psychological anxiety may become a source of misunderstandings. Moreover, in the last section of the essay which functions as an addendum, we engage with Freud's analysis of the uncanny and examine its relation to Heidegger's Being-not-at-home. We argue that although Freud's analysis of the uncanny does, in a sense, open up horizons beyond the reach of empirical psychology, his quasi-scientific quest for causal explanation ultimately remains within the framework of an ontical analysis.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آیدین کیخایی |


shannon bell |
professor, department of political science, york university, toronto, canada


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_16914_d1a97d31c777d52a62bc5e0d1d1e75dd.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/541/article-541-485589.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات