این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادب فارسی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۲۲

عنوان فارسی بررسی و تحلیل تابو در بوف کور
چکیده فارسی مقاله صادق هدایت به عنوان نویسنده‌ای پیشرو در گستر? ادبیات داستانی معاصر، در خلق آثار خود همواره از بن‌مایه‌های روانکاوانه بهره برده است. در میان آثار او، بوف کور بیش از سایر آثارش از مباحث روانکاوی تأثیر پذیرفته است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان آن را رمانواره‌ای روانکاوانه نامید. البته آنچه در تحلیل این داستان بیش از هر عاملی مهم است، عملکردهای «راوی» داستان و تباین شخصیت او با چهر? خود هدایت است.راوی به عنوان محور اصلی رویداد داستان، فردی است که باید ساختار روان وی دقیقاً شناخته شود تا بتوان دربار? نحو? روایت او به‌درستی قضاوت کرد. از آنجا که روان راوی دچار تناقضات و ناسازگاری‌های فراوانی است، به نظر می‌رسد ممیزه‌هایی که ساختار شخصیت او را به وجود می‌آورد، برساخته از تابوهای روانی چندگانه‌ای است که خط مشی‌ فکری وی را پدید می‌آورد. در این پژوهش علاوه بر روانکاوی شخصیت راوی، تابوهای روح وی و دلایل شکل‌گیری آن را به صورت تحلیلی بررسی کرده‌ایم، تا دریابیم اساساً چه عواملی موجب شکل‌گیری شخصیت «راوی» با این ویژگی‌ها شده است؛ از این رو به نظر می-رسد اصلی‌ترین تابوی داستان که از لحاظ ابعاد اجتماعی و روانی حائز اهمیت است،‌ »زن» می‌باشد که ساختارهای روانی خاص راوی در مراحل مختلف رشد فکری وی، سه کاراکتر زن داستان را در قالب سه تابوی مجزا بازتاب می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بوف کور، تابو، روایت در داستان، صادق هدایت، نقد روانکاوانه،

عنوان انگلیسی A Study and Analysis of Taboo in"Boof-e Koor"
چکیده انگلیسی مقاله Sadegh Hedayat, as a pioneer writer of Iranian contemporary novel, has always used psychological motifs in his works. His "Boof-e Koor"[The Blind Owl], out of his other works, is much more influenced by psychological motifs and can be regarded as a psychological novel. What seems important being analyzed in this story is the approach of narrator and his contradictions toward Sadegh Hedayat, himself.The narrator, as the story's main axis, is the one whose mind structure should be carefully recognized to judge about his manner of narration. Since the narrator's mind has many contradictions and incompatibilities, his character structure seems being constructed out of various taboos orienting his mind.In this study we try to psychoanalyze the narrator's character, his spiritual taboos and the reasons of their formation to understand why the narrator's character has been formed in this way. Woman seems being the most principle social and psychological taboo of the story. The narrator's special psychological structure in various stages of his mental development reflects three female characters throughout the story.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیرزاد طایفی |
استادیار دانشگاه علّامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

الناز خجسته |
دانش¬آموختۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jpl.ut.ac.ir/article_29884_c36b00c6a9b06a3bacf33e4543a98d0e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/577/article-577-486058.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات