این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۶، صفحات ۴۱-۶۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزش هنر بر حافظه بصری افراد
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هنر بر حافظه بصری افراد است. با توجه به این اصل که ارتقای کیفیت سازمان ادراکی افراد به ارتقای کیفیت حافظه ایشان میانجامد، هرگونه بحث در مورد کیفیت حافظه و بهبود و ارتقای آن منوط به بحث و مداقه بیشتر در مورد ادراک و سازمانبندی اطلاعات در ذهن افراد است. در این پژوهش سعی شده است در محیطی آزمایشگاهی سنجشی انجام گیرد که نتایج آن پاسخ به دو سؤال این پژوهش باشد. اول اینکه «آموزش هنر چه تأثیری بر سازمان ادراکی افراد دارد؟»؛ دوم اینکه «آموزش هنر چه تأثیری بر حافظه بصری افراد دارد؟». این آزمون «آزمون کپی و باز پدیدآوری اشکال هندسی پیچیده آندره ری» نامیده میشود. شصت آزمودنی شامل سی نفر هنرجوی هنرهای تجسمی و سی نفر از میان افراد غیرهنری در این پژوهش شرکت کردهاند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری استفاده شده است. مقایسه نمرات تفاوت معنیداری را در معیارهای سازمان ادراکی و حافظه بصری نشان میدهد. بر اساس این نتایج معیارهای متفاوت سازمان ادراکی افراد شامل کیفیت و غنای ترسیم، سبک ترسیم و همچنین طول مدت ترسیم در گروه غیرهنری نمرات کمتری را نسبت به گروه هنری نشان میدهند. از طرفی مقایسه نتایج مربوط به باز پدیدآوری اشکال نشان میدهد غنا و صحت باز پدیدآوری اشکال و یا به عبارتی معیار اندازهگیری حافظه بصری افراد هنری بهمراتب از گروه غیرهنری بیشتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Art Education on Visual Memory of Individuals
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to investigate the effect of art education on the visual memory of the individual. Concerning the fact that improving the quality of perceptual structure will lead to the promotion of memory quality, any discussion on the quality of memory and its improvement is a subject for further scrutiny toward perception and organization of information in people's minds. The attempt is made to do the evaluation in an experimental setting to answer two research questions. First, what is the effect of art education on perceptual structure of people? Second, what is the effect of art education on visual memory? The test is called "The Copy and Complex Geometric Figure Test of Andre Rey". Sixty examinees including thirty students of visual art and thirty other non-art students participated in this study. Statistical methods were used to analyze the data. Comparing the scores showed a significant difference in the criteria of perceptual structure as well as the visual memory. Based upon the results of perceptual structure in terms of quality, enriched drawing, drawing style, and the length of drawing, non-art individuals displayed lower scores than the art students. On the other hand, results of recreation of the shapes showed that the richness and the authenticity of recreation i.e., the measure of visual memory in art students were far higher than non-art students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرنوش شمیلی |
فاطمه کاتب |
نشانی اینترنتی
http://www.jiera.ir/article_51076_d17a44988f4f8c3e8a74a29e0638d237.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-490221.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات