این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۶، صفحات ۲۶۱-۲۷۹
عنوان فارسی
پیشبینی رفتارهای تخریبی فرزندان از طریق بافت و کارکرد خانواده با میانجیگری نظمجویی شناختی هیجان و نظریه ذهن
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر یافتن رابطه علَی بافت و کارکرد خانواده با رفتارهای تخریبی با میانجیگری نظمجویی شناختی هیجان و نظریه ذهن است. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر اهواز بودند. نمونهای 384 نفری بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس رفتارهای تخریبی نبوی و همکاران (1390)، فرم کوتاه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، مقیاس نظریه ذهن استیلمن نسخه قمرانی و همکاران (1385)، مقیاس عملکرد عاطفی خانواده مدارس کشور (1392) بود. تحلیل دادهها با روش مدل ساختاری و آزمون بوت استراپ برای بررسی نقش میانجیگری متغیرها در نرمافزار آموس انجام شد. بررسی شاخصهای برازش مدل نشان داد مدل اصلاحشده از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین، نتایج بوت استراپ نقش میانجیگرانه عملکرد نظریه ذهن و تنظیم شناختی هیجان در ارتباط بین بافت و عملکرد خانواده با رفتارهای تخریبی را تأیید کرد. بر اساس نتایج بهدستآمده از معنیداری نقش میانجیگرانه نظریه ذهن و نظمجویی شناختی هیجان میتوان گفت مداخله روی آموزش نظریه ذهن و نظمجویی شناختی هیجان میتواند روی کاهش رفتارهای تخریبی مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار تخریبی. نظمجویی شناختی هیجان. نظریه ذهن،
عنوان انگلیسی
The prediction of the destructive behaviors of children by family function, cognitive emotion regulation and the theory of mind
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was carried out to find the causal relationship between family function and destructive behaviors through the mediating of the cognitive emotion regulation and the theory of mind.The population included first class high school students in the city of Ahvaz. A random sample of 384 was selected by cluster sampling method. Nabavi et al destructive behaviors questionnaire (1390), Garnefsky et al. short form of cognitive emotion regulation questionnaire (2001), Stillman et al. theory of mind questionnaire (1385), educational and emotional functioning scale of compatibility Family Schools (1392)were used In this study. Data analysis was done by fitting indicators to check the structural Equestion Modeling (SEM) and the test model to examine the role of mediating variables in Breaking Bootstrap Amos software. The reliability and validity of the questionnaire were also confirmed at the desirable level. Indices showed the model is a good model fit. The results of the bootstrap showed the mediating role of theory of mind and cognitive emotion regulation in the relationship between structure and function of the family in reducing destructive behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر بهروزی |
علی دره کردی |
غلامحسین مکتبی |
کیومرث بشلیده |
نشانی اینترنتی
http://www.jiera.ir/article_51093_d7ec155a1f6cf53444f8b2102d6852a8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-490227.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات