این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش نفت
، جلد ۲۷، شماره ۳-۹۶، صفحات ۱۹۱-۲۰۳
عنوان فارسی
بررسی آزمایشگاهی رسوب آسفالتین در خطوط لوله با استفاده از روش گرمایی در رژیم آشفته و ارائه مدلی برای پیشبینی آن
چکیده فارسی مقاله
رسوب آسفالتین پدیده پیچیدهای است که تقریبا در تمام چاههای نفت، تاسیسات سرچاهی و انتقال نفتهای آسفالتینی دیده میشود. هدف از این کار ارائه مدلی برای پیشبینی نرخ رسوب آسفالتین در خطوط جریانی است. در این کار رسوب آسفالتین از نفت خام بهصورت آزمایشگاهی و تئوری با استفاده از دستگاه حلقه بسته تحت رژیم آشفته مورد بررسی قرار گرفت. روش اندازهگیری مقدار رسوب، روش گرمایی بود. دراین کار تأثیر پارامترهایی مانند سرعت، دمای سطح لوله، غلظت آسفالتین بر روی نرخ رسوب مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان داد که افزایش سرعت، کاهش غلظت آسفالتین نفت و کاهش دمای سطح موجب کاهش نرخ رسوب روی دیواره می شود. بهعلاوه، مدلهایی برای اندازهگیری نرخ رسوب بر مبنای مدلهای پیشبینی رسوبگذاری در مبدلها ارائه شد. این مدلها دارای دو ترم تشکیل رسوب و ترم دفع رسوب هستند.در نوع اول ترم تشکیل رسوب در همه مدلها تقریبا یکسان است ولی در نوع دوم ترم دفع رسوب به دو شکل ارائه میشود. نتایج برازش مدلها بر دادههای آزمایشگاهی نشان میدهد که مدلها بهخوبی بر دادههای آزمایشگاهی منطبق میباشند و مدل نوع دوم بهتر از مدل اول بر دادههای آزمایشگاهی تطابق دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Experimental Investigation of Asphaltene Deposition in Pipelines Using Thermal Methods in the Turbulent Regime and a Model for Prediction It
چکیده انگلیسی مقاله
Asphaltene deposition is one of the main problems in asphaltenic oil fields. In this study, asphaltene deposition from crude oil has been studied experimentally using a test loop using an accurate temperature monitoring technique during Turbulent flow. The effects of oil velocity, surface temperature and the concentration of flocculated asphaltene on the rate of asphaltene deposition are investigated. The results show that asphaltene deposition rate increases by increasing both surface temperature and concentration of flocculated asphaltene. As the oil velocity increased, less deposition was noticed for the tests performed in this experimental study. The models were used for measuring the rate of asphaltene deposition is based on fouling models for heat exchanger. These models have two terms, the deposition and removal terms. The deposition terms are the same in the all of the models but the rate of removal is described either by shear-related or mass-transfer related expressions. The results of the data fitting show or authenticate that there are good agreement between the predicted thickness and the experimental value. Besides, the models that include the mass transfer in the removal term show a good agreement between the model data and experimental data. Therefore, these models are suitable and reliable enough for predicting experimental data.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد سلیمی |
گروه مهندسی شیمی، دانشکده فنی مهندسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)
نشانی اینترنتی
http://pr.ripi.ir/article_789_47108ef2efc6be0bd9c048a360949d43.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1344/article-1344-490248.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات