این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۱-۲۱
عنوان فارسی
نقدی بر کتاب «برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش»
چکیده فارسی مقاله
یکی از کارکردهای اساسی نظام آموزشی که اجرای آن در مدارس و مراکز آموزشی کشور به دلیل تنگناها و سوء تفاهمات مختلف با مشکلات عدیدهای مواجه است، تربیت هنری دانشآموزان است. طی چند سال اخیر برخی تلاشهای علمی و پژوهشی جهت معرفی و بازشناسی جایگاه تربیت هنری و ضرورت توجه جدی بدان در نظام آموزشی کشور انجام گرفته است. تألیف کتاب برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش از جمله این تلاشهای علمی است. در این مقاله کتاب مذکور مورد بررسی و نقد قرار گرفته و امتیازها و کاستیهای شکلی و محتوایی آن مشخص گردیده است. در مجموع میتوان گفت که کتاب برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش از نظر ساختار و نوع سازماندهی مطالب، ملاحظات و ویژگیهای نگارشی، طرح مباحث بنیادین تربیت هنری، تبیین نقش و ضرورت آن به ویژه از منظر آثار و دستاوردهای شناختی و ... دارای امتیازهای لازم است. از سوی دیگر، کتاب مذکور از نظر میزان تکرار و تشابه محتوای آن با برخی آثار دیگر مولفان، مبهم بودن قسمتهایی از مطالب، استفاده صرف از مقالات ترجمهشده و عدمتوجه به واقعیات تربیت هنری در نظام آموزشی ایران و غیره دارای کمبودهایی است که قطعاً رفع آنها میتواند در افزایش اثرگذاری کتاب بر روی مخاطبان نقش قابل توجهی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی، هنر، تربیت هنری، آموزش و پرورش، نقد،
عنوان انگلیسی
Book Review of Art Curriculum and Instruction in Education
چکیده انگلیسی مقاله
One of the main functions of the educational system that its implementation in schools and educational centers of the country is confronted with various difficulties and misunderstandings is art education of students. Obviously, art education has positive and constructive effects for students and it should not have a subordinate or marginal role in curriculum and there is a basic need to pay close attention to it in the educational system of the country. However, over the past few years, some scientific and research efforts have been made to introduce and recognize the status of art education and the need to pay close attention to it in the educational system of the country. Writing a book titled Art Curriculum and Instruction in Education is one of these scientific endeavors. In this article, the book has been reviewed and criticized and the strengths and weaknesses of its content and form were determined. In sum this book in terms of the structure and type of organizing the contents, characteristics of writing, the design of the basic issues of art education, explaining its role and necessity, especially from in light of its cognitive and non-cognitive results, as well as determining the role and place of the main elements of curriculum in art education has necessary strengths. On the other hand, this book in terms of the number and extent of its repetition and the similarity of its content with some other works of the authors, the vagueness of parts of the content, the use of translated articles and the lack of attention to the realities of art education in the Iranian educational system has deficiencies. Definitely the elimination of these disadvantages will increase the effectiveness of this book.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Curriculum, Art, Art Education, Education, Criticism
نویسندگان مقاله
محمد امینی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2776_e799bda7e1504a3b70cfe43c929f0092.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-490441.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات