این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۲۳-۴۵

عنوان فارسی نقدی بر کتاب «مبانی امور مالی و بودجه (در آموزش و پرورش)»
چکیده فارسی مقاله برای نقد کتاب «مبانی امور مالی و بودجه (در آموزش و پرورش)» از فرم داوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی استفاده شد. نتایج نشان داد ارائه تفصیلی و یکپارچه مبحث بودجه ریزی، به همراه قابلیت خواندن، نوع خط و کیفیت چاپ نسبتا مناسب از مزایا و عدم‌ویرایش ادبی و علمی، استناد به منابع به صورت دلخواه، نبود تمرین، آزمون و جمع بندی در پایان هر فصل از کاستیهای ظاهری کتاب هستند. مهم ترین کاستی محتوائی، روزآمد نبودن به دلیل عدم پوشش تحول گسترده در نظام آمارهای مالی دولت(GFS)  و تغییرات ناشی از دگرگونی در مقررات و روشهای بودجه ریزی در دولت و آموزش و پرورش است. کم توجهی به مبانی مالیه آموزش و اقتصاد سیاسی به عنوان پشتوانه نظری جنبه‌های کاربردی و زمینه‌ای که بودجه ریزی در آن واقع می‌شود به همراه نپرداختن به چگونگی توزیع اعتبارات در میان استانها، برنامه‌ها و فعالیتها در درون آموزش و پرورش، از دیگر کاستی‌های محتوائی کتاب هستند. ضعف دقت علمی در پرداختن به مباحث نظری نیز به چشم می خورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reviewing and examining (criticism) of “fundamentals of finance and budget in education sector”
چکیده انگلیسی مقاله For appraisal of fundamentals of finance and budget (in education sector), framework of inspection of liberal science texts and books council was used. The result of assessment showed that history of budget in the country, principles and steps of budget classification and methods of income and expenditure estimate has been explained in details. In some instances, people's right to oversee government operations as a logic behind budget approval by parliament has been emphasised. The book is readable, the quality of print is suitable relatively and text is clear and easy to read for the most parts. Not all chapters include introduction, summary, test, picture, practice (sample) and final conclusion and only for one chapter practice (sample) has been presented. Phraseology general principle hasn't been followed in a section of the book. There is no scientific and literary editing. The most important shortcoming of this book is related to lack of coverage of vast changes (advances) in public accounting systems and public financial statistics which have been used since 2003 and it makes the majority of book outdated and old. Also many regulations, institutions and methods have changed in government budgeting systems and education sector which are not reflected in this book. Other considerable shortcoming is related to not paying attention to financing education where it connects theoretical issues of education economy to practical aspects like fundamentals of finance and budget in education sector. Another problem with the book is not looking at process and methods of distribution and allocation of credits among regions as well as programs and activities in education sector. Not considering political economy of budgeting as an aria that operations take place in there, is another shortcoming. Weakness (lack) of attention to macroeconomic issues like government's role in economy, budget deficit and related views to economic concepts also can be seen. Updating book and discussing education finance issues with distribution of public (government) credits in education sector is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبداله انصاری |
استادیار اقتصاد آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2777_f1c6498e7be352e436f98cfc3fb533d9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-490442.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات