این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۴۷-۶۷
عنوان فارسی
نقدی بر کتاب «تربیت بدنی در مدارس»
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش نقدی بر کتاب «تربیت بدنی در مدارس» بود. پرسشنامه «نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی (کتب ملی)» به عنوان ابزار و چارچوب نقد استفاده شد. کتاب « تربیت بدنی در مدارس» دارای 441 صفحه چهار بخش و پانزده فصل است. یافته های نقد از دو منظر امتیازات و کاستی های شکلی و محتوایی ارائه شد. امتیازات شکلی در حد مطلوبی ارزیابی شد. برخی از امتیازات محتوایی شامل: چینش مطالب در قالب بخش ها و فصول برای ایجاد نظم منطقی؛ انسجام درونی مطالب در درون فصول؛ درج منابع در انتهای هر بخش؛ تطابق محتوای فصل ها با سر فصل های برخی از دروس دانشگاهی؛ کاستی های شکلی شامل: جذابیت کم روی جلد؛ بیان مبهم هدف اصلی اثر؛ نبود پیشگفتار، خلاصه فصل و بخش می شود. کیفیت چاپ متوسط (و شامل مواردی همچون نوع کاغذ، جلد، جداول و نمودار و...) است. کاستی های محتوایی شامل: نداشتن ایده کلی و مدل ساختاری و محتوایی؛ ارجاعات ناکافی؛ فقدان ارائه تصویری جامع از مولفه های درس تربیت بدنی؛ بی توجهی نسبی به اشاره به نظریه های علمی موجود؛ ناهمخوانی محتوای کتاب با سر فصل یک درس مشخص.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Review and critique of "Physical Education in Schools"
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to review and critique the book Physical Education in Schools. For this purpose, the questionnaire "Review and review of texts and books of humanities (national books)" was made by the Institute of Humanities and Cultural Studies as a tool and framework of critique. The face, structure and content validity of the questionnaire was determined by a panel of faculty members inside and outside the Institute of Humanities and Cultural Studies. The book "Physical Education in Schools" has 441 pages of four sections and fifteen chapters. The findings of the critique were presented in two perspectives: points and defects of form and content. Form factors (formal comprehensiveness) were evaluated to the optimum level. Content scores include: the content of sections and chapters to create logical order; internal consistency of content within the seasons; the inclusion of resources at the end of each section; the absence of scientific bias; the proportional of the content with Islamic culture and values; the symmetry of the chapters to be aligned with headings Some academic lessons; the use of components of formal comprehensiveness in the transfer of content concepts and the quality of the application and the equivalence of technical terms. The formal defects are mainly due to the low attractiveness of the cover; the ambiguous expression of the main purpose of the effect; the lack of a preface; a glossary; the goals of the lesson; the summary of the chapter and section; the conclusions and suggestions; and the subject glossary. Medium quality printing (and includes items such as paper type, book cover, set up tables and charts, etc.). Content deficiencies include: lack of general idea and disturbance in the use of structural and content models in providing the content of the book; lack of adequate references and incompleteness of them; lack of presenting comprehensive image of all components of the physical education course; relative disregard referring to the existing scientific theories; the discrepancy between the content of the book and the heading of a particular lesson and finally the failure to use all the components of formal comprehensiveness in the conveying and strengthening of the content
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن حلاجی |
استادیار برنامه ریزی و مدیریت در تربیت بدنی و ورزش دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2778_9a0033a89d9a7085ba7e2fe1428129cb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-490443.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات