این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۲۱۱-۲۳۸

عنوان فارسی نقد مبانی کلان در برنامه‌ریزی درسی رشته علوم قرآن و حدیث
چکیده فارسی مقاله برنامه‌ریزی درسی، هم بر امور کلان و کلی و هم، بر جزئیات استوار است که نوع نگاه به هر یک، تأثیر مهمی در تدوین برنامه درسی وکیفیت آن خواهد گذاشت. از مهمترین امور کلان در این خصوص، نیازسنجی، تعیین و تحدید اهداف و مأموریت و نیز مسأله ارزش‌یابی است. ضعف و قوت یک برنامه درسی به ضعف و قوت این امور بر می‌گردد. لذا برای بهینه‌سازی هر فعالیت آموزشی لازم است هر یک از ارکان آن، مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار گیرد تا با شناخت کاستی‌ها در صدد رفع آن‌ها برآمد. از بررسی اجمالی برنامه درسی رشته علوم قرآن و حدیث چنین بر می‌آید که امعان نظری جدی در ابتنای بر اصول برنامه‌ریزی درسی وجود نداشته است. این، می‌تواند به عنوان یکی از ضعف‌های رشته و عاملی در عدم ایجاد توانمندی‌های لازم در دانشجویان تلقی شود. برنامه‌ریزی بدون برنامه و عدم انطباق با استانداردهای آموزشی، نه تنها رفع مشکل نمی‌کند بلکه خود مشکلی می‌شود در کنار دیگر مشکلات.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌ریزی درسی، سرفصل، رشته علوم قرآن و حدیث، نقد،

عنوان انگلیسی نقد مبانی کلان در برنامه‌ریزی درسی رشته علوم قرآن و حدیث
چکیده انگلیسی مقاله برنامه‌ریزی درسی، هم بر امور کلان و کلی و هم، بر جزئیات استوار است که نوع نگاه به هر یک، تأثیر مهمی در تدوین برنامه درسی وکیفیت آن خواهد گذاشت. از مهمترین امور کلان در این خصوص، نیازسنجی، تعیین و تحدید اهداف و مأموریت و نیز مسأله ارزش‌یابی است. ضعف و قوت یک برنامه درسی به ضعف و قوت این امور بر می‌گردد. لذا برای بهینه‌سازی هر فعالیت آموزشی لازم است هر یک از ارکان آن، مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار گیرد تا با شناخت کاستی‌ها در صدد رفع آن‌ها برآمد. از بررسی اجمالی برنامه درسی رشته علوم قرآن و حدیث چنین بر می‌آید که امعان نظری جدی در ابتنای بر اصول برنامه‌ریزی درسی وجود نداشته است. این، می‌تواند به عنوان یکی از ضعف‌های رشته و عاملی در عدم ایجاد توانمندی‌های لازم در دانشجویان تلقی شود. برنامه‌ریزی بدون برنامه و عدم انطباق با استانداردهای آموزشی، نه تنها رفع مشکل نمی‌کند بلکه خود مشکلی می‌شود در کنار دیگر مشکلات.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی رضا فخاری |
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه علوم قرآن و حدیث
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2763_f39457407d6500d79cbc4563693c6995.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-490450.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات