این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۲۱۱-۲۳۸
عنوان فارسی
نقد مبانی کلان در برنامهریزی درسی رشته علوم قرآن و حدیث
چکیده فارسی مقاله
برنامهریزی درسی، هم بر امور کلان و کلی و هم، بر جزئیات استوار است که نوع نگاه به هر یک، تأثیر مهمی در تدوین برنامه درسی وکیفیت آن خواهد گذاشت. از مهمترین امور کلان در این خصوص، نیازسنجی، تعیین و تحدید اهداف و مأموریت و نیز مسأله ارزشیابی است. ضعف و قوت یک برنامه درسی به ضعف و قوت این امور بر میگردد. لذا برای بهینهسازی هر فعالیت آموزشی لازم است هر یک از ارکان آن، مورد ارزیابی و آسیبشناسی قرار گیرد تا با شناخت کاستیها در صدد رفع آنها برآمد. از بررسی اجمالی برنامه درسی رشته علوم قرآن و حدیث چنین بر میآید که امعان نظری جدی در ابتنای بر اصول برنامهریزی درسی وجود نداشته است. این، میتواند به عنوان یکی از ضعفهای رشته و عاملی در عدم ایجاد توانمندیهای لازم در دانشجویان تلقی شود. برنامهریزی بدون برنامه و عدم انطباق با استانداردهای آموزشی، نه تنها رفع مشکل نمیکند بلکه خود مشکلی میشود در کنار دیگر مشکلات.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهریزی درسی، سرفصل، رشته علوم قرآن و حدیث، نقد،
عنوان انگلیسی
نقد مبانی کلان در برنامهریزی درسی رشته علوم قرآن و حدیث
چکیده انگلیسی مقاله
برنامهریزی درسی، هم بر امور کلان و کلی و هم، بر جزئیات استوار است که نوع نگاه به هر یک، تأثیر مهمی در تدوین برنامه درسی وکیفیت آن خواهد گذاشت. از مهمترین امور کلان در این خصوص، نیازسنجی، تعیین و تحدید اهداف و مأموریت و نیز مسأله ارزشیابی است. ضعف و قوت یک برنامه درسی به ضعف و قوت این امور بر میگردد. لذا برای بهینهسازی هر فعالیت آموزشی لازم است هر یک از ارکان آن، مورد ارزیابی و آسیبشناسی قرار گیرد تا با شناخت کاستیها در صدد رفع آنها برآمد. از بررسی اجمالی برنامه درسی رشته علوم قرآن و حدیث چنین بر میآید که امعان نظری جدی در ابتنای بر اصول برنامهریزی درسی وجود نداشته است. این، میتواند به عنوان یکی از ضعفهای رشته و عاملی در عدم ایجاد توانمندیهای لازم در دانشجویان تلقی شود. برنامهریزی بدون برنامه و عدم انطباق با استانداردهای آموزشی، نه تنها رفع مشکل نمیکند بلکه خود مشکلی میشود در کنار دیگر مشکلات.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی رضا فخاری |
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه علوم قرآن و حدیث
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2763_f39457407d6500d79cbc4563693c6995.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-490450.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات