این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جغرافیا و برنامه ریزی محیطی
، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۳۰
عنوان فارسی
تبیین نظری – فلسفی اثرات رسانه های گروهی برفضای جغرافیایی
چکیده فارسی مقاله
یکی از ابزارهای اثرگذار در عصر مدرنیته رسانههای جمعی نظیر رادیو، تلویزیون، اینترنت و... هستند که با تکیه به آنها، سرعت حرکت اطلاعات و تغییرات پیرو آن در فضای جغرافیایی افزایش چشمگیری یافته است. به عبارت بهتر به کمک ابزارهای ارتباطی و رسانهای، اطلاعیابی از وضعیت فضاها و مکانهای جغرافیایی، توسعۀ زیادی یافته و از این طریق، سرعت مقایسۀ مکانها و فضاهای جغرافیایی با یکدیگر نیز افزایش یافته است. این روند، فشردگی مکانی - فضایی را شدت بخشیده و نقش مهمی در ساخت فضا و ایجاد تغییر در فرایندهای حاکم بر آن داشته است؛ بنابراین به نظر میرسد در عصر حاضر، یکی از مهمترین عوامل ایجاد تحول و بازساخت در فضاهای جغرافیایی و حتی قضاوت دربارۀ چگونگی عملکرد نیروهای تصمیمگیر و برنامهریز آنها رسانههای جمعی هستند. در این راستا با توجه به محتوای نظری موضوع در این پژوهش کوشش شده است به روش توصیفی - تحلیلی با تبیین کارکردهای رسانههای گروهی در چگونگی ایجاد تغییر در فضای جغرافیا از منظر فلسفی، رویکرد نوینی در تحلیل رابطۀ متقابل رسانه و فضای جغرافیایی ارائه شود. نتایج پژوهش بیانگر آن است که رسانههای گروهی از طریق تأثیر بر ادراک محیطی مردم و نیروهای تصمیمگیر نیروی ایجاد تحول و بازساخت فضا را به میزان شایان توجهی افزایش دادهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانه های گروهی، فضای جغرافیایی، فلسفه، بازساخت،
عنوان انگلیسی
Theoreticalâphilosophical Explanation of mass Mediaâs impacts on geographical space
چکیده انگلیسی مقاله
Philosophy Studyandtheoretical foundations ofChanges ingeographic space are themost important issuesin the philosophy ofgeography.In other words,the spaceas important themeof geography, were have beenproducedbynumerous makings that lesswere have been talked aboutit. In fact, in the modern age, new changes in space increase by new instruments such as communication tools. While, there are Philosophical relations between communication and mass media tools and changes in the geographical space that less were have been studied in recent years. Communication tools and mass mediais one of the important tools that withhelping them,the distribution of information, move so quicklyin thegeographical space. In other words, at present has been were represented important part of issued placessuch as in urban, rural… by communication instruments and mass media tools. These tools have been increasedspeedcomparing theplaces with each other. Soit seemsthat one of themost importanttools toassess the levelof developmentandlocation statusandjudgments abouthow functions of dominantdecision makerandplanner about space is communication tools. So, Itcan be take consider afundamentaland philosophicalrelationshipbetweenenvironmental changesand function ofmass medias and communications tools. In this research were struggled with theoretical - analytical approaches that Fields ofenvironmental changecan beexplainedon the basisof massMedias and communication instrumentsfunction. Finding research reveals that nowadays, most part philosophical geography space changings is related to media mass functions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
communication tool, change, geographical space, philosophy
نویسندگان مقاله
احسان لشکری |
استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
سید عباس احمدی | seyed abbas
یزد - چهارراه پژوهش - دانشگاه یزد - دانشکده علوم انسانی - گروه جغرافیا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نشانی اینترنتی
http://gep.ui.ac.ir/article_22114_2d65fd442a5ab0ef3a47f7b13bf8d448.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/761/article-761-492276.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات