این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۱۱۷-۱۳۷
عنوان فارسی
بررسی رابطه مؤلفههای شکاف دیجیتالی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی شکاف دیجیتالی بین دانشجویان از نظر آشنایی، علاقه و استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی و روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش 250 نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور دلفان بوده که از بین آنها 150 دانشجو به روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است. اطلاعات بهدست آمده با استفاده از آزمونهای تی (t) تکنمونه، آزمون تی (t) مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشاندهنده آن است که میانگین مؤلفههای سهگانه شکاف دیجیتالی بیشتر از میانگین جامعه مورد مطالعه است و بین سه مؤلفه شکاف دیجیتال بر اساس جنسیت و میزان درآمد تفاوت معنیداری وجود ندارد در حالی که بر اساس سن و نیمسال تحصیلی دانشجویان تفاوت معنیداری را نشان میدهد. همچنین نتایج، همبستگی ضعیفی را بین شکاف دیجیتالی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Exploring the Relationship between Components of Digital Divide and Students' Academic Achievement
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: The aim of the present study was to examine the digital divide among students in terms of familiarity with, interest in and use of information and communication technologies and its relationship with academic achievement. The research method was descriptive-correlational. The study population included 250 students of Educational Sciences in Payame Noor University (Delfan Branch). Then, 150 students were selected using the systematic sampling method. Besides, the required data were gathered through the researcher-made questionnaires. Next, the collected information was analyzed using the One Sample T-Test, Independent T-test, One-way ANOVA, Pearson's Correlation Coefficient and Regression. The findings showed that the mean of the three components of the digital divide was greater than the mean of the population. Furthermore, there was no significant difference between the three components of the digital divide in terms of gender and income level. However, there were significant differences between the forenamed components in terms of students' age and academic term. The findings showed a weak correlation between the digital divide and students' academic achievement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سکینه اشرفی |
مربی دانشگاه پبیام نور
بیژن عبدالهی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_28266_e02c00966a33166bfe7f0259029f392d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-492650.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات