این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۱۳۹-۱۵۸
عنوان فارسی
شناسایی پیوندهای فرارشتهای مقالههای نشریات روانشناسی (مورد مطالعه: نشریات روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی)
چکیده فارسی مقاله
چکیده: هدف این پژوهش، شناسایی پیوندهای رشته روانشناسی با حوزههای موضوعی و رشتههای دیگر است تا میزان اتکای این رشته به متون خود و متون دیگر رشتهها و موضوعها مشخص شود. در این تحقیق کاربردی از روش کتابسنجی با رویکرد کمی و فن تحلیل استنادی استفاده شده است. جامعه پژوهش، استنادهای مقالههای منتشر شده در نشریات روزآمد و فعال روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شامل سه نشریه «فصلنامه اندیشه و رفتار»، «فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی» و «فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی» منتشر شده در سالهای 1393 – 1394 بود. از مقالههای منتشر شده در نشریههای مذکور، 6990 استناد مربوط به 211 مقاله، استخراج و با روش تحلیل استنادی بررسی شد. بر اساس یافتهها، میانگین استنادها برای هر مقاله 33 استناد بوده است که در این میان، استنادهای انگلیسی بیشتر از استنادهای فارسی است. به نشریات ادواری با 4/62 درصد و پس از آن به کتاب با 4/24 درصد استناد شده است. 1/82 درصد استنادها به متون روانشناسی و 9/17 درصد به سایر رشتهها اختصاص دارد. همچنین بیشتر استنادهای فرارشتهای با حوزه علوم انسانی ارتباط دارد. رشته روانشناسی بیشترین پیوند را با رشته علوم اجتماعی و سپس علوم تربیتی دارد. 84 درصد از استنادهای فارسی، تألیفی و 16 درصد ترجمهای بوده و 2/17 درصد از استنادهای ترجمهای نیز فرارشتهای هستند. نتایج پژوهش، نشاندهنده آن است که نویسندگان به منابع غیر فارسی بیش از منابع فارسی و به نشریات ادواری و سپس کتاب بیش از سایر محملهای اطلاعاتی اتکا داشتهاند. متون رشته روانشناسی بیشترین پیوند را با حوزه علوم انسانی و رشتههای علوم اجتماعی و علوم تربیتی برقرار کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying the Trans-disciplinary Links in Articles Published in Psychology Journals (Case Study: Psychology Journals of Islamic Azad University)
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: The purpose of this study was to identify the relations between the field of psychology and other thematic areas and disciplines in order to determine the extent to which this field was dependent on its own texts as well as other texts and disciplines. This applied research made use of a quantitative bibliometric method as well as citation analysis. The statistical population was composed of citations to articles written in psychology journals of Islamic Azad University. Regarding the articles published in the three active journals, it was attempted to extract 6990 citations from 211 articles. Then, the latter citations were analyzed using citation analysis. The results indicated that the mean citation for each article was 33 citations and English citations were more than that of Persian citations. Next, the periodicals and books received citations up to 62.4% and 24.4%, respectively. Besides, it was found that 82.1% of citations were related to psychological texts and 17.9% of citations were allocated to other disciplines. Furthermore, the majority of trans-disciplinary citations were related to humanities. The field of psychology had the strongest link with the field of social sciences and, then, educational sciences. In addition, 84% and 16% of Persian citations were related to compiled and translated texts. However, 17.2% of citations to translated texts were related to trans-disciplinary texts. According to the results of the research, it was found that the authors relied on non-Persian sources more than Persian sources. Besides, they were more dependent on periodicals and, then, books compared to other sources of information. The psychological texts had the strongest link with humanities, social sciences and, then, educational sciences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرحیم رسولی آزاد | mohammad rahim
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_28267_0ca135c04368b4f3e5085e796c9a7a94.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-492651.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات