این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۶، شماره ویژه‌نامه زبان‌شناسی و زبان‌ خارجی، صفحات ۸۳-۹۷

عنوان فارسی نقدی بر کتاب روان‌شناسی زبان آموز: تفاوت‌های فردی در یادگیری زبان دوم
چکیده فارسی مقاله چکیده یکی از اصلی­ترین منابع درس روان­شناسی زبان در رشته آموزش زبان انگلیسی کتاب           روان­شناسی زبا­ن­آموز: تفاوت های فردی در یادگیری زبان دوم، نوشته زلتان درنیه (Zoltan Dornyei) است. نخستین بار این کتاب در سال 2005 منتشر شد و پس از آن در سال 2015 بازبینی گردید و در «راتلج» به چاپ رسید. با توجه به نقش مهمی که حوزه روان­شناسی در رشته آموزش زبان انگلیسی دارد، در این مقاله تلاش شده است این اثر نقد و بررسی گردد. نویسنده کتاب موردبحث مفاهیم مطرح­شده در کتاب را به خوبی پیکره­بندی کرده است؛ اما تأثیرات محیط و جامعه را بر ابعاد روان­شناسانه زبان­آموز لحاظ ننموده است. افزون­براین، نویسنده به تشریح و توضیح نارسای برخی از مفاهیم پرداخته و از مفاهیمی چون هوش هیجانی که خود یکی از اساسی­ترین مسائل مرتبط به یادگیری و روان­شناسی زبان دوم است، بهره نبرده است. همچنین، به نظر می­رسد نویسنده تلاش کرده است بدون اتکا به ابعاد فلسفی مفاهیم مطرح­شده، به تعریف و تبیین آن­ها بپردازد و این مفاهیم را به­ چالش نکشد. به­­طور کلی، محدودشدن اثر به جریان­های پژوهشی غربی، درنظرنگرفتن عوامل محیطی و فرهنگی و به­چالش­نکشیدن مفاهیم ارائه­شده در کتاب، ذهن مخاطب را بسیار محدود کرده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها، روان‌شناسی، درنیه، آموزش زبان انگلیسی، نقد،

عنوان انگلیسی A Critique of "The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition"
چکیده انگلیسی مقاله One of the major sources of psychology in the field of teaching English as foreign language in Iranian universities is a book named The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition written by Zoltan Dornyei. The book was first published in 2005 and was later revised in 2015 and published by Routledge. This study thus aims to analyze this book critically due to the importance of psychological issues in teaching English as foreign language. The findings suggested that although Dornyei established a coherent framework for his book, he ignored the socio-cultural effects of society on learners' psychological aspects. Additionally, they were some concepts, including emotional intelligence, which were left untouched in his book. Finally, the philosophical aspects of concepts being discussed within the book were not addressed or even challenged. Generally speaking, the books limited itself to western studies ignored, the social and cultural elements, and avoided challenging the concepts which can limit readers' understanding. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا پیش قدم |
استاد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

آتنا عطاران |
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2272_0351369dc31172f8a9f4b6afbe24b8ec.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-492869.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات