این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۹، شماره ۳-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌ اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری، صفحات ۱۳۶-۱۴۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مولفه‌های قلدری، شایستگی اجتماعی و مولفه‌های هوش هیجانی دانش‌آموزان پسر پایه‌ی چهارم ابتدایی (دوره دوم) شهرستان شادگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: قلدری، سوءاستفاده تعامل اجتماعی میان همسالان است که می‌تواند دربرگیرنده پرخاشگری باشد. هوش هیجانی پایین به دخالت در قلدری به‌عنوان قلدر/ قربانی قلدری مربوط می‌شود. پژوهش حاضر با هدف، تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مولفه‌های قلدری، شایستگی اجتماعی و مولفه‌های هوش هیجانی دانش­آموزان انجام شده است.روش­کار: این پژوهش در سال تحصیلی 94-1393 به‌صورت پیش­‌آزمون-پس‌­آزمون با گروه شاهد (20 نفر آزمون و 20 نفر گروه شاهد) در یک جامعه­ی دانش‌آموزی انجام شده است. آموزش هوش هیجانی در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای، بر اساس مدل گلمن، انجام شد. نمونه‌گیری به ‌صورت تصادفی چندمرحله‌ای بوده و برای سنجش متغیر­های این پژوهش از پرسش­نامه قلدری اولویوس، پرسش­نامه شایستگی اجتماعی و سیاهه­ی بهره‌ی هوش هیجانی بار-آن و پارکر استفاده شد. روش آماری مورد استفاده کوواریانس چند متغیری بود.یافته­ها: بین مولفه­های قلدری، شایستگی اجتماعی و مولفه­های هوش هیجانی، بین گروه آزمون و شاهد در سطح 001/0 تفاوت معنی‌دار وجود دارد که نشان­دهنده تاثیر آموزش هوش هیجانی می­باشد.  نتیجه­گیری: آموزش هوش هیجانی، مولفه‌های قلدری را کاهش داده و شایستگی اجتماعی و مولفه‌های هوش هیجانی را افزایش می­‌دهد. این نتایج اهمیت به­کارگیری آموزش هوش هیجانی بر بهبود شایستگی‌های اجتماعی، هوش هیجانی و کاهش قلدری دانش­آموزان را مطرح می­نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌آموزان، قلدری، هوش هیجانی،

عنوان انگلیسی The effectiveness of emotional intelligence training on the components of bullying, social competence and emotional intelligence in male students of fourth grade (second period) in Shadegan city
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The act of bullying is an abuse in social interaction among peers containing aggressiveness. Low emotional intelligence is associated with the involvement of bullying as a bully/victim of bullying. The present study aimed to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on the factors of bullying, social competence and emotional intelligence among students. Materials and Methods: The study (academic year of 2014-2015) conducted using pre-test and post-test with a control group among student population (experimental group: 20 cases, control: 20 cases). In this study, emotional intelligence training was performed in 10 sessions of 45 minutes based on Goldman's model using multi-stage random sampling method. Olweus Bully/Victim questionnaire, social competence scale and Bar-On and Parker's emotional-social intelligence (ESI) were used in order to assess the variables of the study. The statistical method wasmultivariate covariance (MONCOVA). Results:The results of the present study indicated that there is a significant difference at the level of 0.001 between the variables of bullying, social competence and emotional intelligence among the experimental and control group, indicating the effectiveness of emotional intelligence training on the components of bullying, social competence and emotional intelligence among the students. Conclusion: Emotional intelligence training can reduce the components of bullying and increase social competency and emotional intelligence. These results reveals the importance of applying emotional intelligence training on the improvement of social competency, emotional intelligence and students' reduced level of bullying. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bullying, Emotional intelligence, Students

نویسندگان مقاله مجید نعیماوی | majid naeimavi
ma. in educational psychology, shahid chamran university of ahvaz, ahvaz, khuzestan
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

غلامحسین مکتبی | gholam hossein maktabi
associate professor, faculty of education and psychology, shahid chamran university of ahvaz, ahvaz, khuzestan, iran
دانشیار دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مرتضی امیدیان | morteza omidian
associate professor, faculty of education and psychology, shahid chamran university of ahvaz, ahvaz, khuzestan, iran
دانشیار دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8532.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات