این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۹، شماره ۳-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌ اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری، صفحات ۱۴۲-۱۴۶

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت مدیریت خشم به شیوه شناختی‌رفتاری بر سیستم‌های فعال‌ساز و بازداری رفتاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اعتیاد یکی از جدی‌ترین معضلات بشری در سال‌های اخیر ویکی از پیچیده‌ترین پدیده‌های انسانی است، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت مدیریت خشم به شیوه شناختی-رفتاری بر سیستم­های فعال­ساز و بازداری رفتاری در سوء­مصرف­کنندگان مواد مخدر انجام شده است.روش­کار: در این پژوهش، نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمون و 15 نفر گروه شاهد) از سوءمصرف­کنندگان مواد بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی مبتنی بر ملاک از بین 186 نفر از مراجعین به کلینیک­های ترک اعتیاد شهر لامـرد در سال 95-1394 انتخاب شدند. گروه‌ آزمون طی 12 جلسه 90 دقیقه­ای تحت آموزش مهارت مدیریت خشم قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد بین سیستم‌های مغزی–رفتاری گروه آزمون و گروه شاهد از نظر میزان سیستم‌های مغزی-رفتاری تفاوت معنی­داری وجود دارد (001/0=P) و آموزش مهارت‌ مدیریت خشم باعث می‌شود که میزان سیستم‌های مغزی­-رفتاری افزایش پیدا کند.  نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌ مدیریت خشم باعث می‌شود که میزان سیستم‌های مغزی-رفتاری افزایش پیدا کند، هم­چنین آموزش مهارت مدیریت خشم موجب کاهش سیستم فعال‌سازی رفتاری و افزایش سیستم بازداری رفتاری در می­گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم‌های مغزی‌-رفتاری، شناختی‌‌رفتاری، مدیریت خشم،

عنوان انگلیسی Effect of anger management training based on cognitive-behavioral method on behavioral activator system and behavioral inhibitor system
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Addiction is one of the most main human problems in the recent years and one of the most complex humanistic phenomena. So, the present study aimed to assess the Effect of anger management training based on cognitive-behavioral method on behavioral activator system and behavioral inhibitor system. Materials and Methods: In this research, cases included 30 persons (experimental group: 15, control group: 15) selected among 186 substance abusers who referred to the clinics of Lamard city in 2015-16. The experimental group trained anger management skill through in 12 ninety-minute sessions. The results analyzed by covariance test. Results:The results of single variable covariance analysis indicated that there is significant difference between two groups in brain-behavioral systems (P=0.001) and anger management training can enhance the function of brain-behavioral systems. Conclusion: The results showed that anger management training can enhance function of brain-behavioral systems also it leads to reduced activator system and induced inhibitor system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میثم زایری | meysam zarei
ma. in clinical psychology, department of industrial management, branch of shiraz, islamic azad university, shiraz, iran
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، گروه مدیریت صنعتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)

مسعود محمدی | masoud mohammadi
ph.d. in clinical psychology, department of industrial management, branch of shiraz, islamic azad university, shiraz, iran
دکترای تخصصی روان شناسی بالینی، گروه مدیریت صنعتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8542.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات