این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۳-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوری اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری، صفحات ۱۴۷-۱۵۲
عنوان فارسی
مقایسهی تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردی، خردهمقیاسهای آن و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نوجوانان بزهکار معمولاً در مدرسه مشکلات بسیاری دارند و تفاوتهای آشکاری با نوجوانان غیر بزهکار نشان می دهند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردی، خردهمقیاسهای آن و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار انجام شده است.روشکار: نمونه این پژوهش تحلیلی-توصیفی شامل 71 نوجوان بزهکار پسر و 71 نوجوان بهنجار بودند که از میان بزهکاران کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان مشغول به تحصیل در آموزشگاههای مقطع متوسطه، سال تحصیلی 1393-1392 شهرستان گرگان و ساری با روش نمونهگیری به ترتیب در دسترس و خوشهای انتخاب شدند. پرسشنماههای مورد استفاده پرسشنامه جمعیتشناختی، هوش وکسلر و پیشرفت تحصیلی بودند. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی تحلیل شدند.یافتهها: بین هوش کلی نوجوانان بزهکار و عادی تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0>P). نتایج مقایسه بین دو گروه در هوش کلامی نشان داد بین دو گروه در هوش کلامی و عملی تفاوت معنیداری وجود دارد (000/0=P). نوجوانان عادی در هوش کلی، کلامی و عملی نمره بیشتری دارند. همچنین نوجوانان بزهکار، پیشرفت تحصیلی کمتری نسبت به گروه غیر بزهکار دارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در مقیاس هوش کلی، کلامی، عملی و مولفههای آنها و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار نمرات کمتری به دست آوردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیشرفت تحصیلی، ظرفیت هوشی، نوجوانان بزهکار،
عنوان انگلیسی
Comparison of the analytical capacity of general, verbal, performance intelligence and its subscales and academic achievement between criminal and non-criminal juveniles
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Criminal juveniles usually have many problems in school and show obvious differences in comparison with non-criminal juvenile. This study has been carried out to compare the analytical capacity of general, verbal, performance intelligence and its subscales and academic achievement between criminal juveniles and non-criminal juveniles. Materials and Methods: The sample consisted of 71 male criminal juveniles and 71 non-criminal juveniles who were selected among criminal juveniles of Correction and Rehabilitation Center offenders and high school juvenile, in the academic year 2013-2014, in Gorgan and Sari through convenient and clustering sampling method. Research instrument were demographic questionnaire, Wechsler intelligence scale and questionnaire of academic achievement. Data analyzed through multivariate variance and t test. Results:There is a significant difference between the offender and ordinary/normal juveniles' general intelligence (P< 0.01). The comparison showed a significant difference between two groups in verbal intelligence and performance intelligence (P=0.000). Ordinary/normal juveniles have more scores in general verbal and performance intelligence, as well as o juvenile offenders have less academic achievement compared to the other group. Conclusion: The results showed criminal juveniles achieved less scores in general, verbal, performance intelligence and its components, as well as criminal juveniles have less academic achievement than non-criminal juveniles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد مشکانی | mohammad moshkani
ph.d. in exceptional psychology, islamic azad university, gorgan, iran
دکترای روان شناسی استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرگان (Islamic azad university of gorgan)
حسن موسی زاده | hassan mousazadeh
young researchers and elite club, gorgan center, islamic azad university, gorgan, iran
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
صنمبر کریمی راد | sanambar karimi rad
ma. in general psychology, islamic azad university, gorgan, iran
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرگان (Islamic azad university of gorgan)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_8693.html
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات