این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۹، شماره ۳-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌ اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری، صفحات ۱۵۳-۱۵۹

عنوان فارسی تدوین بسته آموزشی غنی‌سازی زندگی زناشویی بر اساس رویکرد هیجان‌مدار و بررسی اثربخشی آن بر سازگاری زناشویی زوجین تازه ازدواج کرده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از عوامل موثر در بروز ناسازگاری بین زوجین، عدم ارضای نیازهای دلبستگی است و هر یک از زوجین با انتظارات و تجاربی از گذشته­ی خود، وارد رابطه می­شوند که نقش مهمی در چگونگی پاسخ­دهی آن­ها به همسر دارد. پژوهش حاضر، با هدف تدوین بسته­ی آموزشی غنی­سازی زندگی زناشویی بر اساس رویکرد هیجان­مدار و بررسی اثربخشی آن بر سازگاری زناشویی زوجین تازه ازدواج کرده انجام شده است.روش­کار: در این پژوهش با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون دو گروهی (شاهد-آزمون) از بین زوج­های مراجعه­کننده به مراکز مشاوره در شهر گرگان 30 زوج داوطلب به صورت نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمون در 8 جلسه سه ساعته آموزش گروهی شرکت کردند و داده­های پژوهش با استفاده از مقیاس سازگاری زناشویی لاک و والاس جمع­آوری و با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.یافته­ها: آموزش غنی­سازی زندگی زناشویی بر اساس رویکرد هیجان­مدار در گروه آزمون به نسبت گروه شاهد، تاثیر بیشتری بر ارتفایء سازگاری زناشویی زوجین داشته است (01/0>P). هم­چنین آزمون پی­گیری نشان داد اثر این آموزش ماندگار بوده است و بین میانگین­های مراحل پس­آزمون و پی­گیری تفاوت معنی­داری مشاهده نشد.  نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش تاثیر آموزش غنی­سازی زندگی زناشویی بر اساس رویکرد هیجان­مدار را در افزایش سازگاری زوجین تازه ازدواج کرده، تایید می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زوجین، سازگاری زناشویی، هیجان،

عنوان انگلیسی The compilation of an educational package for enrichment of marital life based on emotional focused therapy and investigation of its efficacy on newly-married couples’s marital adjustment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:One of the factors that cause maladjustment between couples is the lack of fulfillment of attachment needs and their limited expression of emotion. In other words, couples enter into their present relationship with their expectations and past experiences, which can play an important role in meeting their spouse's needs. The purpose of the present study is to compile an educational package for enrichment of marital life based on emotional focused therapy (EFT) and thereby to investigate its efficacy on marital adjustment in newly-married couples. Materials and Methods: The present study applied in the format of pre-test and post-test for the two groups of control and experimental. Thirty couples were selected purposefully among couples who referred to the counseling centers of Gorgan city. Then they were divided randomly to two groups of experimental and control. The experimental group participated in 8 three-hour sessions of group education. Data collected via Lock and Vallas (1995) questionnaire and analyzed based on covariance analysis. Results:The results of the data analysis indicate that education based on EFT was more effective in couples' marital adjustment for participants of experimental group than control group (P< 0.01). Furthermore, the effect of education of enrichment of marital life based on EFT was stable and no significant difference was identified between the averages of pre-test and post-hoc test stages. Conclusion:Overall, the results approved the effective role of education enrichment of marital life based on EFT on increasing the marital adjustment in newly-married couples.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Couples, Emotion, Marital adjustment

نویسندگان مقاله سمیرا جلالی شاهکوه | samira jalali shahkouh
ph.d. student in general psychology, branch of sciences and researches of tehran, islamic azad university, tehran, iran
دانشجوی دکترای رشته روان شناسی عمومی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

محمدعلی مظاهری | mohammad ali mazaheri
deparment of psychology, branch of sciences and researches of tehran, islamic azad university, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

علیرضا کیامنش | alireza kiamanesh
deparment of psychology, branch of sciences and researches of tehran, islamic azad university, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

حسن احدی | hasan ahadi
deparment of psychology, branch of sciences and researches of tehran, islamic azad university, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8903.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات