این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۷، شماره ۱۵۴، صفحات ۹۴-۱۰۶
عنوان فارسی
بررسی ساختار عاملی تاییدی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: افسردگی، اضطراب و استرس و سنجش آنها بهعنوان یک مسئله مرتبط با سلامت شناخته شده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی آزمون همارزی و تغییرناپذیری جنسی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) در دانشجویان دختر و پسر ایرانی انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع بررسی تستها و همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان جدیدالورود سال 1392 کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی میباشند که 976 دانشجو (647 دختر و 329 نفر پسر) با استفاده از روش تمامشماری، به وسیله مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و نسخه کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرمافزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل 3 عاملی (افسردگی- اضطراب- استرس) برای کل دانشجویان توسط تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت و شاخصهای برازش نشاندهندهی برازش خوب دادهها با مدل 3 عاملی بود. همبستگی منفی این مقیاس با فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف نیز تأییدکننده روایی این مقیاس میباشد. همچنین ساختار عاملی بین دو گروه (دختر و پسر) نامتغیر است که این نشان میدهد تفسیر سازه مکنون بین دو گروه یکسان است. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد که در مولفههای استرس و اضطراب، تفاوت معناداری بین دو جنس دختر و پسر وجود ندارد، اما در زیرمقیاس افسردگی، تفاوت اندکی بین دختران و پسران وجود دارد. استنتاج: این مقیاس میتواند به عنوان یک ابزار سنجش در مطالعات پژوهشی و موقعیتهای بالینی در هر دو جنس (مذکر و مونث) مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Confirmatory Factor Structure of Depression, Anxiety and Stress Scale in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Depression, anxiety, and stress and measuring their levels are regarded as important issues in health. This research aimed at investigating the sex equivalence and invariance of Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS) in Iranian male and female students. Materials and methods: A correlational study was done in 976 students (647 females and 329 males) in Shahid Beheshti University, 2014. The study population included all new students in undergraduate courses selected via complete enumeration. The participants responded to DASS and Ryff's Psychological Well-being Scales (RSPWB-SF). Data analysis was carried out in Amos 24. Results: The three factor model (depression, anxiety, and stress) was confirmed through CFA for all students and goodness-of-fit indices showed that the model well fitted the data. The negative correlation between DASS and RSPWB-SF also confirmed the validity of the scale. Moreover, factor structure of the scale was invariant between males and females which showed that the interpretations of latent structures were the same between the two groups. The results of ANOVA also showed no significant differences between male and female students in anxiety and stress but a slight difference was found between them in depression. Conclusion: The Depression, Anxiety and Stress Scale could be used as an assessment tool in research studies and clinical situations in both gender.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یوسف اعظمی | yousef aazami
phd student in psychology, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
مهدی خانجانی | mahdi khanjani
assistant professor, department of clinical psychology, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran
تهران، بزرگراه شهید همت غرب، دهکده المپیک، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
محمد مهراد صدر | mohammad mehrad sader
phd student in psychology, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6989-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات