این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مدیریت سازمان های دولتی
، جلد ۵، شماره ۲ (پیاپی ۱۸)، صفحات ۱۰۹-۱۲۸
عنوان فارسی
طراحی مدل فرهنگ تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
هدف از این تحقیق بررسی نقش فرهنگ سازمانی در ارتقای تفکر انتقادی است تا با بررسی و تحلیل ارتباط بین این متغیرها بتوان مدل مناسب را در جهت ارتقای تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی ارائه کرد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ترکیبی از روش کیفی و کمی استفاده شده است. از نظر نوع دادهها توصیفی و روش گردآوری دادهها دلفی/ پیمایشی میباشد که در جامعه آماری سینفره از خبرگان دانشگاههای کشور و 320 نفری اعضای هیئت علمی شمال غرب کشور، صورت گرفته است. بر اساس نتایج بهدست آمده با استفاده از مبانی نظری تحقیق و نظرات خبرگان، فرهنگ سازمانی مناسب جهت ارتقای تفکر انتقادی از 9 بعد، 42 مؤلفه و 75 گویه تشکیل میشود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که بعد فرهنگ برنامهریزی تأثیر معکوس در ارتقای تفکر انتقادی دارد، همچنین نتایج تحقیق بیانگر این است که فرهنگ غالب سازمانی در دانشگاهها فرهنگ علمی میباشد ولی فرهنگ فوق در وضعیت فعلی اثر معکوس در ارتقای تفکر انتقادی دارد. این نتیجه با در نظر گرفتن این موضوع که نمره تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی پایینتر از حالت متوسط میباشد، دارای همخوانی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ سازمانی، تفکر انتقادی اعضاء هیئت علمی،
عنوان انگلیسی
Designing the Culture Model of Critical Thinking between Members of University Faculty
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the role of culture in promoting critical thinking to analyze the relationship between these variables could be the right model to promote critical thinking faculty members presented. The method used in this study is a combination of qualitative as well as quantitative method is used, the type of descriptive data and data gathered by Delphi / survey respectively. The current population of 320 people comprised of experts in universities and faculty members North West province, took place. Based on the results using theoretical foundations of research and expert opinions, organizational culture to promote critical thinking 9, 42 components and 75 items is formed. The results show that the planning culture in the promotion of critical thinking is the opposite effect, The results also show that scientific culture is the dominant culture but the culture within the organization, the current situation has an adverse effect on the promotion of critical thinking The result of the above, taking into account the fact that the critical thinking faculty is lower than the state average, is a match.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Culture, Critical Thinking, Faculty members
نویسندگان مقاله
محمد بخت آزمای | bakht azmayeh
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ممقان، ممقان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ممقان (Islamic azad university of mameghan)
علی اکبر فرهنگی | ali akbar
استاد گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3759_619.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1080/article-1080-497837.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات