این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سازمان های دولتی، جلد ۵، شماره ۱ (پیاپی ۱۷)، صفحات ۳۳-۴۸

عنوان فارسی طراحی و تبیین مدل ارزش‌های سازمانی مبتنی بر آموزه‌های نهج‌البلاغه
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به طراحی و تبیین مدل ارزش‌های سازمانی مبتنی بر آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است. روش انجام این پژوهش به‌صورت روش آمیخته (کیفی- کمی) می‌باشد. در بخش کیفی، و در قسمت اول، استخراج داده‌ها و مؤلفه‌ها با روش تحلیل مضمون‌ می‌باشد؛ و سپس، جهت ساخت شبکه مضامین و مدل پژوهش از مصاحبه با خبرگان و پرسش‌نامه استفاده شده است. روش کار در نهج البلاغه چنین بود که محقق با جست‌وجوی مضمون‌هایی که معرف ارزش‌های سازمانی بودند، در ابتدا به 324 کد دست‌یافت. در ادامه، پس از مصاحبه و نیز ارائه کدهای استخراج‌شده به خبرگان حوزه و دانشگاه، 70 کد دیگر نیز توسط خبرگان پیشنهاد شد. نهایتاً، کدهای استخراج‌شده به روش تحلیل مضمون در قالب کدهای باز، 53 مضامین پایه و 4 مضامین سازمان‌دهنده تقسیم بندی شدند. سپس، نتایج این تقسیم بندی در قالب پرسش‌نامه‌هایی خدمت خبرگان ارائه شد و نظر آن‌ها در این‌خصوص دریافت شد و توسط آزمون Binomial در SPSS بررسی شد. نهایتاً، بعد از جمع‌آوری نظرات خبرگان، حاصل کار به‌صورت مدل ارزش‌های سازمانی مبتنی بر آموزه‌های نهج‌البلاغه ارائه شد؛ که شامل 4 مؤلفه ارزش‌های اخلاقی-فرهنگی، ارزش‌های دانشی-بینشی، ارزش‌های حرفه‌ای، و ارزش‌های بنیادین است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش، ارزش‌های سازمانی، نهج‌البلاغه،

عنوان انگلیسی Designing and explaining Organizational Values Model Based on Nahj al Balaghe Teaching
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the current research is to design and explain organizational values model based on Nahj al Balaghe teaching. The method used in this research is the combination of quantitive and qualitive methods. In qualitive method, the author extracted data by thematic analysis. Further, in orther to make thematic network and research model, the author used some interviews and questionnaires. First of all, the author searched for the themes about values in Nahj al Balaghe, and 324 codes have been extracted. Furthermore, these codes have been proposed to experts and 70 more codes suggested by the associated experts that can be introduced as the values codes. Finally, all these codes have been distributed to the experts again, by questionnaires and their idea gathered about the same. In sum, after having all experts' idea about these codes, and testing with Binomial test in SPSS, the author proposed the model of organizational values based on Nahj al Balaghe teaching. The model includes four main factors, i.e. Ethical-Cultural Values, Knowledge-Wisdom Values, Professional Values, and Basic Values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Value, Organizational values, Nahj al Balaghe

نویسندگان مقاله سید مهدی موسوی داودی | seyed mehdi mousavi davoudi
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام نور

محمدجواد حضوری | mohammad javad
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور

رضا نجاری |
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور

عباسعلی رستگار |
دانشیار گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3327_591.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات