این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سازمان های دولتی، جلد ۵، شماره ۱ (پیاپی ۱۷)، صفحات ۴۹-۶۶

عنوان فارسی بررسی نشانه شناسانه ارتباط میان بازنمایی مدیران دولتی در سینما و گفتمان مدیریتی حاکم بر کشور در دوره ساخت فیلم
چکیده فارسی مقاله پرسش از کارکرد ایدئولوژیک بازنمایی ­ها در هر متنی، مهم­ترین مسئله­ ای است که برای درک آن باید به بررسی بازنمایی ­ها پرداخت. به عقیده برخی از صاحب نظران، بازنمایی پدیده­ ها توسط رسانه­ ها، دارای سوگیری ایدئولوژیک است و در راستای تضعیف یا تثبیت گفتمان ویژه ­ای گام­ ­­­­­­بر­­می­دارد. در همین راستا این مقاله کوشیده وجود این رابطه را بین دولت و سینما در جمهوری اسلامی ایران بررسی کند. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که جابجایی دولت­ها در ایران چه تأثیری بر بازنمایی مدیران در فیلم­های سینمایی داشته است؟ روش به کار رفته برای این مطالعه، تحلیل کیفی نشانه ­شناختی است. با به کارگیری این روش، چهار فیلم سینمایی پرفروش از چهار دولت مختلف جمهوری اسلامی ایران، بر اساس دو الگوی شناخته شده نشانه­ شناسی، بررسی و مؤلفه­ های نشانه­ شناسانه و رمزگانی که فیلم­سازان برای برساخت سینمایی از نقش مدیر به کار ­­رفته­ اند، استخراج و برای تحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفته است. یافته­ ها نشان می­دهد در حالی که سینمای دوره سازندگی به دلیل سیاسی نبودن، بیشتر توانسته دلالت­ های حوزه رفتار سازمانی، تعامل با کارکنان و مسائل تربیتی را پوشش دهد، سینمای دوره موسوم به اصلاح طلبی، نسبت به سایر دوره­ ها سینمایی سیاسی­ تر و دغدغه ­مندتر نسبت به مسائل حکومتی است، و همچنین در فیلم­ های گفتمان مدیریتی حاکم بر کشور متأثر است. دوره عدالت­ طلبی، مدیران نسبت به سایر دوره­ ها بیشتر از درون حکومت و همسو با نظام هستند. وجوه افتراق فوق نشان می­ دهد سینمای ایران نیز از پرسش از کارکرد ایدئولوژیک بازنمایی­ ها در هر متنی، مهم­ترین مسئله­ ای است که برای درک آن باید به بررسی بازنمایی­ ها پرداخت. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Semiotic Study of Relationship between Representation of Government Managers in Cinema and Management Discourse of Iran in the Course of Making the Film
چکیده انگلیسی مقاله The question of an ideological advantage in any text representations, the most important issue that should be studied the representations to understand it. According to some experts, Phenomena represented by the media, ideological bias and weaken or strengthen a Specific discourse. This paper examines this relationship between the state and the cinema in Iran. The main research question is that what is the effect of moving the Iranian government in the representation of managers in the movies? The method used for this study, qualitative semiotic analysis. By this method four bestseller movies based on the two known pattern of semiotics were studied from four different Iranian government and Semiotic components that filmmakers have employed to represent the role of manager were extracted And is used for the final analysis. results show While cinema in the fifth and sixth states due to the lack of political were more successful In representation of the implications of organizational behavior, interaction with staff and educational issues; movies in the seventh and eighth states most political, compared to other courses. And also managers in the ninth and tenth states movies are more harmonious with the government. These differences indicates that discourse of the country affects the Iranian cinema.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدمهدی میرحاجی | seyed mehdi
کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3453_591.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1080/article-1080-497841.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات