این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سازمان های دولتی، جلد ۴، شماره ۲ (پیاپی ۱۴)، صفحات ۵۱-۶۶

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه خدمت عمومی
چکیده فارسی مقاله  در سال­های اخیر شکاف عملکردی میان بخش خصوصی و بخش دولتی موجب شده مفهوم انگیزه خدمت عمومی توجه پژوهشگران مدیریت دولتی را به خود معطوف نماید. پژوهش حاضر با هدف ارتقای انگیزه خدمت عمومی در بین کارکنان بخش دولتی صورت گرفته و در پی شناخت عوامل اثرگذار بر انگیزه خدمت عمومی است. بدین منظور، در یک روش توصیفی پیمایشی 196 نفر از کارکنان سازمان شهرداری مرکزی قم مورد مطالعه قرار گرفته­اند. نتایج نشان می­دهد جامعه­پذیری خانواده، جامعه­پذیری مذهبی، هویت حرفه­ای، ویژگی­های شغل، رابطه رهبر/ پیرو و وضعیت نقش بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار است. از طرف دیگر، نتایج نشان داد که ویژگی­های جمعیت­شناختی بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار نیست. طبق نتایج پژوهش جذب افرادی که پیش­زمینه­های خانوادگی مستحکم و مرتبطی داشته و باورهای مذهبی قوی­تری دارند منجر به ارتقای انگیزه خدمت عمومی در شهرداری­ها می­شود. علاوه بر این، ارتقای هویت جمعی و حرفه­ای، بازطراحی مشاغل به شیوه­ای منعطف و مبتنی بر آزادی عمل، ایجاد اعتماد میان رهبر و پیرو، و شفاف­سازی نقش­های سازمانی توسعه دهنده انگیزه خدمات عمومی در شهرداری­ها است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزه خدمت عمومی، جامعه پذیری خانواده، وضعیت نقش، ویژگی های شغل،

عنوان انگلیسی Investigation of Factors Impacting Public Service Motivation
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, performance gap between private and public sector has affected researchers of public administration to pay attention to the concept of public service motivation. Present research has been accomplished aiming at improving public service motivation among employees of public sector and is intended to identify effective factors on public service motivation. For this reason, 196 people of employees at Qom central municipality have been studied in a descriptive survey method. Results show that family socialization, religious socialization, professional identity, job characteristics, member/leader exchange and role situation are effective on public service motivation. On the other hand, results showed that demographic characteristics don't affect on public service motivation. Based on research results, absorbing people who have strong and related family background and also stronger religious beliefs will lead in improving public service motivation in municipality. Furthermore, improving group and professional identity, redesigning jobs in a flexible way and based on freedom of action, trust creation between leader and member and disclosure of organization's roles expand public service motivation in municipalities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی حمیدی زاده |
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

رضا طهماسبی |
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

اشرف میرزایی |
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2745_478.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1080/article-1080-497865.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات