این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سازمان های دولتی، جلد ۳، شماره ۴ (پیاپی ۱۲)، صفحات ۲۶-۴۰

عنوان فارسی مدلسازی قابلیت نوآوری سازمانی
چکیده فارسی مقاله  مطالعات مختلف حوزه مدیریت راهبردی نشان می‌دهد که یکی از مهمترین قابلیت‌های سازمانی که منجر به ایجاد برتری رقابتی پایدار در عرصه کسب و کار می‌شود، قابلیت نوآوری است. از این رو سازمان‌ها در پی کشف و یافتن ساز و کاری برای ایجاد، استقرار و نهادینه سازی قابلیت نوآوری در سازمان‌شان هستند، که این کار البته مستلزم شناخت عوامل اثرگذار بر این قابلیت مهم است. این پژوهش ضمن مطالعه عمیق و منتقدانه در مبانی و ادبیات علمی این حوزه، دریافته است که قابلیت نوآوری به قابلیت‌های دیگری در سازمان وابسته است که بستر شکل گیری آن را ایجاد می‌کنند. قابلیت عملیاتی، قابلیت انسانی و قابلیت ساختاری، سه قابلیت مهمی هستند که در شکل گیری قابلیت نوآوری در سازمان بیشترین ایفای نقش را برعهده دارند. این پژوهش ضمن تأیید رابطه مستقیم میان قابلیت نوآوری و این سه قابلیت، مولفه‌های موثر بر هر یک از این قابلیت‌ها را استخراج نموده است تا نشان دهد که الگوی نهایی قابلیت نوآوری در سازمان به سه بُعد و نُه مولفه و بیست و دو شاخص وابستگی مستقیم و معنادار دارد. همچنین این شاخص‌ها در پنجاه و پنج شرکت بزرگ و فعال در صنایع مختلف مورد نظرخواهی قرار گرفته تا بدین وسیله میزان اثرگذاری و اهمیت هریک از این شاخص‌ها سنجیده شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling of organizational innovation ability
چکیده انگلیسی مقاله Different studies on strategic management area show that innovation ability is one of the important organizational abilities that lead to make stable competitive superiority in business field. Hence, organizations are looking for discovery and detection of a mechanism for making, establishing and internalization of innovation ability in organizations. This issue, of course, involves recognizing effective factors on this important ability. Present research, has been discovered that innovation ability is depended to other abilities in organizations that prepare the way for formation it besides deep and criticized study on scientific literature and basis of this area. Operational ability, human ability and structural ability are three important abilities that play the major role in formation of innovation ability. While confirming the direct relationship between innovation ability and these three abilities, the research has extracted effective components on each of these abilities to show that final model of innovation ability in organization depends directly and significantly on three dimensions and 9 component and 22 indices. Also, these indices were taken under vote of 55 active and large companies in different industries to measure the level of importance and impact of each index.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی حقیقی کفاش | haghighi kafash
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

بهمن حاجی پور |
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

نادر مظلومی |
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مصطفی مومنی |
دانشجوی دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2341_415.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1080/article-1080-497880.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات