این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سازمان های دولتی، جلد ۳، شماره ۲ (پیاپی ۱۰)، صفحات ۵۸-۷۵

عنوان فارسی اولویت‌بندی توسعه روابط برون‌سازمانی مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی با بهره‌گیری از تحلیل خوشه‌ای و فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی
چکیده فارسی مقاله مدیریت فرهنگی در سالیان اخیر از جمله مقولات جذاب و پرمخاطب از سوی پژوهشگران سازمانی محسوب شده است. به دیگر سخن سرمایه‌های فرهنگی، متضمن توسعه روابط پایدار و سازنده میان کشور‌ها، ملت‌ها و سازمان‌ها است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اولویت‌های توسعه روابط برون‌سازمانی مبتنی بر تحلیل خوشه‌های فرهنگی است. به این منظور از ابزار‌های خوشه‌بندی سلسله‌مراتبی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی بهره‌گیری‌شده است. داده‌های پژوهش از دو منبع نظرسنجی با فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی از اساتید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و داده‌های ثانویه مرتبط با ابعاد ارزشی در مطالعات گلوب گردآوری‌شده است. نتایج پژوهش نشان از این امر دارد که ارزش‌های فرهنگی فاصله قدرت، عملکرد‌گرایی و جمع‌گرایی گروهی (خانوادگی)، واجد بالاترین میزان اهمیت در تعیین خوشه‌ها است. همچنین نتایج حاصل از خوشه‌بندی برخلاف نتایج مطالعات پیشین، مؤید همگرایی فرهنگی میان کشور‌های ایران، ترکیه، مراکش است. هرچند از دیرباز ارزش‌‌های فرهنگی عاملی در تقویت و توسعه روابط میان دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌ها انگاشته شده‌اند؛ در توسعه روابط خارجی بایسته است به دیگر مؤلفه‌های نقش‌آفرین در توسعه سیاست خارجی ازجمله مؤلفه‌های سیاسی، اقتصادی، فناوری، ... نیز توجه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prioritizing extra-organizational relationship development based on cultural values using clustering analysis and hierarchy analysis process
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, cultural management has been considered as an appealing topic by organizational researchers. In other words, cultural capital involves development of constructive and permanent relationship among countries, nations and businesses. Present research aims to determine priorities of extra-organizational development based on cultural cluster analysis. For this purpose, hierarchy analysis process and hierarchy clustering tools have been utilized. Research data has been gathered through polling from professors of Tehran university management faculty with hierarchical analysis process and also secondary data related to value dimensions is prepared from club studies. Results indicated that cultural values of power distance, performalism and group (family) collectivism have the highest importance in cluster determination. In addition, on the contrary of results of former studies, clustering results was confirmatory to cultural convergence among Iran, Turkey and Morocco. Although, from a long time ago, cultural values are supposed to be factors in fortifying and developing relationships between governments, nations and businesses, In international relations other impressive factors should be considered such as political factors, economical factors, technology factors and …
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمدرضا قاسمی |
عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد حسن ملکی | mohammad hassan
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)

آصف کریمی |
عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1860_342.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1080/article-1080-497894.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات