این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سازمان های دولتی، جلد ۲، شماره ۱ (پیاپی ۵)، صفحات ۱۳۵-۱۶۱

عنوان فارسی تحلیلی بر روش‌شناسی فن وقایع حساس: نگاهی فلسفی، اجرایی و انتقادی
چکیده فارسی مقاله روش­شناسی «فن وقایع حساس» با وجود قدمت بیش از نیم قرن، هنوز در ایران ناشناخته بوده و در بیشتر کتاب­های روش پژوهش از این روش‌شناسی سخنی به میان نیامده است. با وجود ابداع روش­شناسیِ «فن وقایع حساس» در دوره تسلط اثبات­گرایی بر علم‌الاجتماع، این روش‌شناسی در سال­های اخیر و در حوزه پژوهش­های کیفی و پارادایم­های تفسیری و ساخت­گرایی با اقبال قابل‌توجهی روبرو شده است. مقاله حاضر در تلاش است با واکاوی مبانی تاریخی- فلسفی این روش­شناسی، پژوهشگران کشورمان را با آن آشنا کرده و سپس با تشریح اسلوب اجرایی پژوهش وقایع حساس در حوزه علم­الاجتماع، آن‌ها را به انجام پژوهش­هایی با این شیوه پژوهشی ترغیب کند. در این مقاله جایگاه پارادایمی این روش­شناسی، سیر تطور، شیوه انجام پژوهش با این روش‌شناسی و چگونگی تعیین مؤثق‌بودن و پایایی نتایج به‌دست آمده از آن مورد بحث قرار می‌گیرد. مقاله حاضر با بیان مزیت­ها و انتقادات مترتب بر این روش­شناسی به پایان می­رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Critical Incident Technique: A Philosophical, Executive and Critical Approach
چکیده انگلیسی مقاله The Critical Incident Technique (CIT), a research method that relies on a set of procedures to collect, content analyze, and classify observations of human behavior, was introduced to the social sciences by Flanagan (1954), about 60 years ago. Despite the antiquity ofCIT, it is less well known in Iran. The purpose of this paper is to informe Iranian organizational researchers about CIT. In this paper, we have discussed the philosophical foundation of critical incident technique (CIT). The critical incident technique, is particularly useful when researchers are interested in understanding the details of interactional events. The executive steps of conducting a research by CIT, is discussed. In addition, some criteria for evaluating CIT research, are provided.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اصغری صارم | asghari sarem
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حسن دانایی فرد |
استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

آرین قلی پور |
استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

علی اصغر فانی | ali asghar
دانشیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2696_238.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1080/article-1080-497929.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات