این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۷، شماره ۱۹، صفحات ۷-۳۹

عنوان فارسی شناسایی عوامل مؤثر در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس اطلاعات تحصیلی مقطع متوسطه و کنکور سراسری
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس اطلاعات تحصیلی مقطع متوسطه و نتایج کنکور سراسری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان ورودی سال 1388 دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی در دو نوبت روزانه و شبانه بود که تا شهریور ماه سال 1393 فارغ­التحصیل شده­اند. اطلاعات مورد نیاز از سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه شهید بهشتی گرد­آوری شد. داده­ها با استفاده از میانگین، واریانس، میانه، آزمون t-test، روش­های رگرسیون چندگانه، رگرسیون لجستیک و تحلیل واریانس یک‌طرفه، با نرم‌افزار آماری SPSS22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین معدل دیپلم، رشته تحصیلی دوره متوسطه، معدل پیش­دانشگاهی و میانگین درس‌های تخصصی در آزمون سراسری فارغ­التحصیلان با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیمی وجود دارد. بین نوع دوره (روزانه- شبانه)، معدل پیش­دانشگاهی و سهمیه فارغ­التحصیلان با معدل کارشناسی آنها رابطه معنی‌داری دیده نشد. بین جنسیت با معدل کارشناسی و بین معدل دیپلم با معدل کارشناسی فارغ­التحصیلان رابطه معنی‌داری دیده شد. درمجموع با توجه به یافته­های پژوهش حاضر می­توان اظهار داشت عموماً دانش­آموزان موفق در دبیرستان، در دوران دانشجویی نیز موفق خواهند بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت تحصیلی، معدل کارشناسی، روایی ملاکی، کنکور سراسری،

عنوان انگلیسی Identification of Effective Factors on Predicting Students’ Academic Progress Based on Educational Data Obtained from Secondary Education and National Entrance Exam
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed at identifying the factors affecting students' academic progress based on educational data obtained from secondary education and national entrance exam. The statistical population of the study was composed of those undergraduate students (tuition-free and tuition-paying systems) who entered Shahid Beheshti University in September 2009 and were graduated in August 2014. The required data were collected from National Organization for Educational Testing and Shahid Beheshti University. Then, the data were analyzed in terms of mean, variance and median as well as T-test, multiple regression, logistic regression and one-way variance analysis using the SPSS statistical software (Version 22). The results showed that there was a direct relationship between graduate students' GPA of Diploma, field of study in secondary education, GPA of the pre-university degree and mean score of specialized courses in the University Entrance Exam and their academic progress. However, there was no significant correlation between the type of academic system (tuition-free and tuition-paying systems), the GPA of pre-university degree, quotas of graduate students and the GPA of their B.A. degree. Moreover, there was a significant relationship between gender and GPA of B.A. degree. Besides, there was a significant correlation between GPA of Diploma and GPA of their B.A. degree. In general, the findings of the present study indicated that successful students in secondary education would typically succeed in academic education as well.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم خدایی |
دانشیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مجتبی حبیبی |
دکترای تخصصی روان شناسی سلامت گروه روان شناسی سلامت دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روان پزشکی تهران دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

احسان جمالی |
استادیار سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش

رقیه باقی یزدل | baghi yazdel
کارشناس امور پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش

حبیبه خلقی |
کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_28349_9628f0fe08d62dd6ec8004670c91049d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-498017.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات