این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۷، شماره ۱۹، صفحات ۴۱-۷۳

عنوان فارسی کنش افتراقی سؤال (DIF) و آزمون (DTF) مرتبط با جنسیت در آزمون‌های کنکور سراسری سازمان سنجش آموزش کشور
چکیده فارسی مقاله هدف از اجرای این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس اطلاعات تحصیلی مقطع متوسطه و نتایج کنکور سراسری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان ورودی سال 1388 دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی در دو نوبت روزانه و شبانه بود که تا شهریور ماه سال 1393 فارغ­التحصیل شده­اند. اطلاعات مورد نیاز از سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه شهید بهشتی گرد­آوری شد. داده­ها با استفاده از میانگین، واریانس، میانه، آزمون t-test، روش­های رگرسیون چندگانه، رگرسیون لجستیک و تحلیل واریانس یک‌طرفه، با نرم‌افزار آماری SPSS22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین معدل دیپلم، رشته تحصیلی دوره متوسطه، معدل پیش­دانشگاهی و میانگین درس‌های تخصصی در آزمون سراسری فارغ­التحصیلان با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیمی وجود دارد. بین نوع دوره (روزانه- شبانه)، معدل پیش­دانشگاهی و سهمیه فارغ­التحصیلان با معدل کارشناسی آنها رابطه معنی‌داری دیده نشد. بین جنسیت با معدل کارشناسی و بین معدل دیپلم با معدل کارشناسی فارغ­التحصیلان رابطه معنی‌داری دیده شد. درمجموع با توجه به یافته­های پژوهش حاضر می­توان اظهار داشت عموماً دانش­آموزان موفق در دبیرستان، در دوران دانشجویی نیز موفق خواهند بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت تحصیلی، معدل کارشناسی، روایی ملاکی، کنکور سراسری،

عنوان انگلیسی Gender-related Differential Item Functioning and Differential Test Functioning in National Entrance Exams Organized by National Organization for Educational Testing
چکیده انگلیسی مقاله The performance measurement of examinees through exerting statistical control on their ability may reveal different results in different gender groups. In this case, gender-related differential item functioning and differential test functioning as well as item/test bias is likely to occur. The main purpose of this research was to investigate the gender-related DIF/DTF and gender-related bias throughout national entrance exams in Iran. Then, special tests of a test booklet in 5 experimental groups participating in national entrance exams were chosen from 2008 to 2011 through one-stage cluster sampling method. Next, logistic regression and item response theory were used to investigate DIF and DTF, respectively. The results showed that, on average, about 14% of investigated test items had gender-related DIF with negligible effect size (EF< 0.0001) and about 2% of them were biased against females or males based on experts' viewpoints. Concerning the DTF analysis, it was shown that except for Dramatic Creativity Test of Art Group, which was a bit biased against females, the other tests were not characterized with DTF. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود گرامی پور |
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

اعظم رمضانی صدر | ramezani sadr
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

احمد رضایی |
دانشجوی دکتری رشته سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

لیلا نوروزی |
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

فرانک مختاریان |
کارشناس پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_28350_a45a023424b12bf67f73992a66ea83c7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-498018.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات