این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۹، صفحات ۱۰۵-۱۲۶
عنوان فارسی
پیشبینی عملکرد ریاضی دانش آموزان بر اساس خودکارآمدی ریاضی و مهارتهای مطالعه ریاضی: نقش تعدیل کننده جنسیت
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای ژوهش حاضر، پیشبینی عملکرد ریاضی دانشآموزان از طریق مهارتهای مطالعه ریاضی و خودکارآمدی ریاضی بود.روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهر جغتای به تعداد 354 نفر (176 نفر دختر و 178 نفر پسر) تشکیل میدادند. روش نمونهگیری، روش سرشماری بود و بهمنظور گردآوری دادهها، از نمرههای ریاضی نیمسال اول تحصیلی 94-1393 برای عملکرد ریاضی، پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی میدلتون و میگلی (1997) و پرسشنامه مهارتهای مطالعه ریاضی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی ریاضی و مؤلفههای راهبرد یادگیری، مدیریت زمان و امتحان دادن با عملکرد ریاضی رابطه مثبت و معنیداری داشتند. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که عملکرد ریاضی از طریق خودکارآمدی ریاضی و راهبرد یادگیری قابل پیشبینی است. از سوی دیگر، بهمنظور بررسی اثر تعدیلکنندگی جنسیت، تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد که جنسیت، تنها رابطه بین خودکارآمدی ریاضی و عملکرد ریاضی را تعدیل میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جنسیت، مهارتهای مطالعه ریاضی، خودکارآمدی ریاضی، عملکرد ریاضی،
عنوان انگلیسی
Predicting the Students’ Performance in Mathematics Based on Mathematics Self-efficacy and Mathematics Study Skills; the Moderating Role of Gender
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present research was to predict students' mathematical performance based on mathematics self-efficacy and mathematics study skills. The statistical population of this correlational-descriptive study was composed of all the first-grade high school students in Joghatai city (N=354). It should be noted that the latter population was composed of 176 female and 178 male students. Regarding the sampling method, it was decided to make use of census method. Besides, math scores for the first semester of the 2014-2015 academic year, Mathematics Self-efficacy Scale (Midgley & Middleton, 1997) and Mathematics Study Skills Inventory were used to collect the required data. The content validity of the questionnaires was confirmed using the experts' opinions. Furthermore, the reliability of questionnaires was confirmed using Cronbach's Alpha Coefficient. The results showed that mathematics self-efficacy as well as such components as learning strategy, time management and taking the test had a positive and significant relationship with mathematical performance. Besides, the results of stepwise regression showed that mathematical performance could be predicted through mathematics self-efficacy and learning strategy. In addition, in order to evaluate the moderating impact of gender, the results of hierarchical regression analysis showed that gender could modify the relationship between mathematics self-efficacy and mathematical performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضوان حکیم زاده |
دانشیار گروه روش ها و برنامه های درسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی مقدم زاده |
استادیار گروه روش ها و برنامه های درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد امیری |
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_28352_723d56c503c4fd0fba452be93785b542.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-498020.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات