این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۹، صفحات ۱۲۷-۱۵۴
عنوان فارسی
تصویر ذهنی از اعتبار علمی دانشگاه و ارتباط آن با بهبود خدمات در آموزش عالی: آزمون نقش میانجی کیفیت ارتباط
چکیده فارسی مقاله
اخیرا مفهوم «اعتبار علمی» اهمیت فزایندهای در کسب مزیتهای رقابتی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یافته است. هدف ااز اجرای ین پژوهش، بررسی جهت و پایداری روابط میان بهبود خدمات، کیفیت ارتباط و تصویر ذهنی از اعتبار علمی در مؤسسات آموزش عالی است. روش اجرای پژوهش، توصیفی از نوع علّی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان خوابگاهی دانشگاههای دولتی شهر سمنان و سبزوار بوده است. برای سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامهای محققساخته، طراحی و بین 364 نفر از دانشجویان توزیع شد که بهصورت طبقهای تصادفی انتخاب شده بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بهبود خدمات، هم بهطور مستقیم و هم غیر مستقیم بهواسطه کیفیت ارتباط، نقش کلیدی در توسعه تصویر اعتبار علمی دارد. همچنین کیفیت ارتباط، تأثیر مثبت، مستقیم و معنیداری بر تصویر اعتبار علمی دانشگاه دارد. بهعلاوه، یافتهها نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر تصویر ذهنی از اعتبار علمی دانشگاه، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهبود خدمات، کیفیت ارتباط، تصویر ذهنی، اعتبار علمی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Mental Image on Scientific Prestige of Universities and its Association with Service Improvement in Higher Education; Testing the Mediating Role of Relationship Quality
چکیده انگلیسی مقاله
Recently, the concept of "scientific prestige" has attained an increasingly important status in winning the competitive advantages among universities and higher education institutions. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the direction and stability of relationships among service improvement, relationship quality and mental image on scientific prestige in higher education institutions. This descriptive study was of a causal-correlational type. The statistical population of this study was composed of all students residing in student dormitories of public universities in Semnan city and Sabzevar. A questionnaire was designed by the researcher(s) to measure the research variables and, then, it was distributed among 364 students who were selected by stratified random sampling method. Next, the Independent T-test, One-way ANOVA, Confirmatory Factor Analysis and Structural Equation Model were used to analyze the data. The results showed that service improvement played a key role (directly and indirectly) in developing scientific prestige image through relationship quality. Also, the relationship quality had a positive, direct and meaningful impact on university's scientific prestige image. In addition, the results showed that there was no significant difference between the male and female students in terms of mental image on university's scientific prestige.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیرحسین کیذوری |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
سید احمد محمدی حسینی | seyed ahmad mohammadi hoseini
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_28353_08c007eb27423e88b5e96af482c5a7b4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-498021.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات