این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش های مدیریت بازرگانی، جلد ۹، شماره ۱۷، صفحات ۱۲۵-۱۴۷

عنوان فارسی گرایش‌های ارزشی مصرف کننده و تمایل به رفتار خرید
چکیده فارسی مقاله برای دستیابی به توسعه پایدار، تلاش‌ها باید از تولید پاک تر فراتر رفته و بر مصرف پایدار متمرکز شود. مصرف پایدار به طور فزاینده‌ای برای جلوگیری از اقدامات غیر زیست محیطی تولید کنندگان مهم است. از این رو هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر تمایل به خرید زیست محیطی از منظر گرایش‌های ارزشی غالب بر جامعه است. در این تحقیق، داده‌ها از کلیه مصرف­کنندگان ایرانی که حداقل یکبار از محصولات ارگانیک خریداری نموده‌اند، جمع‌آوری گردید. پرسشنامه این تحقیق در 5 استان بزرگ ایران که دارای مراکز  تولید و فروش محصولات غذایی ارگانیک بوده‌اند، توزیع گردید. نتایج تحقیق نشان‌دهنده این امر است که گرایش ارزشی نوع دوستانه و زیست گرایانه از عوامل تاثیر گذار بر نگرش زیست‌محیطی مصرف کننده هستند در صورتی‌که تاثیر گرایش ارزشی خودخواهانه بر نگرش زیست محیطی تایید نشد. به علاوه گرایش ارزشی خودخواهانه به طور مستقیم بر تمایل به خرید زیست محیطی موثر است. اما تاثیر گرایش‌های ارزشی نوع دوستانه و زیست‌گرایانه بر تمایل به خرید زیست‌محیطی به طور مستقیم تایید نشدند. این مقاله مفاهیم کاربردی را برای بازاریابان و فعالان محیط زیست مطرح خواهد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Consumers’ Value Orientation and their Tendency for Purchase Behavior
چکیده انگلیسی مقاله To achieve sustainable development, efforts should go beyond cleaner production to sustainable consumption. Sustainable consumption has become increasingly important to prevent non-environmental practices of producers. So, the aim of this study is to investigate the factors that influence environmental purchase behavior with an emphasis on dominant value orientations in the society. For this study, the data have been collected from Iranians who buy or use organic products at least once. A survey questionnaire was distributed among customers in five provinces of Iran, which have centers of producing and selling organic food products. The result showed that altruistic and biospheric value orientations are the factors that affect consumers' environmental attitudes; however, the impact of the egoistic value orientation on environmental attitudes is not confirmed. Additionally, the egoistic value orientation has direct effects on tendency for environmental purchasing. In this case, the impacts of altruistic and biospheric value orientations are not confirmed. The implications for marketers and environmentalists are discussed, and future research directions are presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یلدا رحمتی غفرانی | rahmati ghofrani
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)

محمد طالقانی |
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)

ابراهیم چیرانی |
استادیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)


نشانی اینترنتی http://bar.yazd.ac.ir/article_985_ce660c4432c0cf21e2088ced899cb757.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-498966.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات