این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
Recherches en Langue et Litterature Françaises
، جلد ۷، شماره ۱۲، صفحات ۱۹-۳۹
عنوان فارسی
تشریح دوگانگی نماد "آب"از دیدگاه باشلار در چند شعر سهراب سپهری و فروغ فرخزاد
چکیده فارسی مقاله
به سختی میتوان توانایی فزاینده نمادهای مختلف را که ریشه در تخیلی عمیق و بارور دارند، در چارچوب مباحثی مانند نژاد نسلهای گوناگون بشری و مرزهای قراردادی قارهها و کشورها مهار کرد. نماد، زاییده دنیایی است که با آنچه در واقعیتها و یا مشهودات فرعی روزمره میتوان یافت بسیار متفاوت است. نماد تاریخ بشریت را درمی نوردد و خود را اسیر محدودیتهای عقلانی و مادی ناشی از ذهنی علمگرا و تجربی نمیداند. دو جنبه مثبت و منفیِ نماد باعث آشکار شدن زوایایِ پنهانی میشوند که از ادراکات جسمانی بشر خارج است و تنها به یاری ضمیر ناخودآگاه میتوان به آنها دست یافت. حال تصور کنیم که خاستگاه اصلی نمادها برگرفته از تخیلی باشد که نتیجه آن ناشی از تعامل ذهن ناخود آگاه و عناصر بدوی و طبیعی است. در چنین حالتی، آیا به اندازهای موثر و معنادار هستند که بتوانند پرده از آن چیزی بردارند که، در واقع، در پشت نقاب خردگرا، خود را در پنهانترین زوایای ضمیر ناخودآگاهمان مستور کرده است؟ نماد پاسخگوی نیازهای اساسی انسان است که از ورای آن، ابتدا دنیای تخیل خود و به دنبال آن تفکر نمادینش را به تصویر میکشد. نماد امکان مواجهه انسان را با مسائل اساسی مانند زندگی ، مرگ و سرنوشت و یا مباحثی در باب مقدسات، امور دنیوی، مشروعیات و محرمات را فراهم میسازد. از نظر باشلار، عنصر آب غالباً توجیه و یا تفسیر کننده چنین تفکری است. در واقع، آب عنصری است که کلافی از همه جنبههای نمادین به دور آن تنیده شده است. تلاش این پژوهش بر آن است تا با تکیه بر نظریههای باشلار، به بررسی دوگانگی نمادین عنصر آب در آثار دو شاعر فارسی زبان، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد، بپردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنصر آب، نماد، باشلار، اشعار، و فروغ فرخزاد، سهراب سپهری،
عنوان انگلیسی
دوگانگی نماد "آب"از دیدگاه باشلار در چند شعر سهراب سپهری و فروغ فرخزاد
چکیده انگلیسی مقاله
ی میتوان توانایی فزایندة نمادهای مختلف را که ریشه در تخیلی عمیق و بارور دارند، در چارچوب مباحثی مانند نژاد نسلهای گوناگون بشری و مرزهای قراردادی قارهها و کشورها مهار کرد. نماد، زاییده دنیایی است که با آنچه در واقعیتها و یا مشهودات فرعی روزمره میتوان یافت بسیار متفاوت است. نماد تاریخ بشریت را درمی نوردد و خود را اسیر محدودیتهای عقلانی و مادی ناشی از ذهنی علمگرا و تجربی نمیداند. دو جنبه مثبت و منفیِ نماد باعث آشکار شدن زوایایِ پنهانی میشوند که از ادراکات جسمانی بشر خارج است و تنها به یاری ضمیر ناخودآگاه میتوان به آنها دست یافت. حال تصور کنیم که خاستگاه اصلی نمادها برگرفته از تخیلی باشد که نتیجه آن ناشی از تعامل ذهن ناخود آگاه و عناصر بدوی و طبیعی است. در چنین حالتی، آیا به اندازهای موثر و معنادار هستند که بتوانند پرده از آن چیزی بردارند که، در واقع، در پشت نقاب خردگرا، خود را در پنهانترین زوایای ضمیر ناخودآگاهمان مستور کرده است؟ نماد پاسخگوی نیازهای اساسی انسان است که از ورای آن، ابتدا دنیای تخیل خود و به دنبال آن تفکر نمادینش را به تصویر میکشد. نماد امکان مواجهه انسان را با مسائل اساسی مانند زندگی ، مرگ و سرنوشت و یا مباحثی در باب مقدسات، امور دنیوی، مشروعیات و محرمات را فراهم میسازد. از نظر باشلار، عنصر آب غالباً توجیه و یا تفسیر کننده چنین تفکری است. در واقع، آب عنصری است که کلافی از همه جنبههای نمادین به دور آن تنیده شده است. تلاش این پژوهش بر آن است تا با تکیه بر نظریههای باشلار، به بررسی دوگانگی نمادین عنصر آب در آثار دو شاعر فارسی زبان، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد، بپردازد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریده علوی |
maître-assisstante, université de téhéran
فاطمه غلامی |
doctorante, université de téhéran
نشانی اینترنتی
http://france.tabrizu.ac.ir/article_1357_72c2fcb100659212fe7bb4eab3dd1313.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1338/article-1338-502798.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات