این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۲۴۹-۲۶۹

عنوان فارسی ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های شهر تهران با تأکید بر جایگاه این دانشگاه‌ها در نظام‌های مطرح رتبه‌بندی
چکیده فارسی مقاله هدف از این تحقیق ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های شهر تهران با تاکید بر جایگاه این دانشگاه‌ها در نظام‌های مطرح رتبه‌بندی می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی تحلیلی، واز نظر روش جمع‌آوری اطلاعات میدانی و کتابخانه‌ای است که جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده ‌شده و آلفای کرونباخ آن 0.951 می‌باشد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه­های شهر تهران می باشد که تعداد 383 نفر از آنها به روش طبقه ای نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS و جهت رتبه‌بندی دانشگاه­ها از نرم‌افزارTOPSIS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بین دانشگاه‌های شهر تهران از نظر برخورداری از شاخص­های غیر شناختی تفاوت وجود دارد. و هر کدام از روش­های رتبه‌بندی شاخص­های متفاوتی را به کار می‌برند. همچنین نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در شاخص‌های تلفیقی دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و تربیت مدرس از نظر برخورداری از شاخص‌های اندازه‌گیری شده به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رتبه‌بندی، شاخص، آموزش عالی، دانشگاه،

عنوان انگلیسی Evaluation and ranking of universities in Tehran emphasis on the state of the university ranking systems
چکیده انگلیسی مقاله Abstract:The aim of this study was to evaluate and rank the universities in Tehran emphasis on the state of the university ranking systems.This is an applied and descriptive-analytic study.The statistical population of the study is 383 students in Tehran public universities which were selected by using of random sampling. In point of view of gathering information is documental and used questionnaire with the score of 0.951 for reliability. To analyze the data have been used TOPSIS and SPSS application.The results show that between universities in Tehran in terms of non-cognitive characteristics are different. And each of the methods is used to rank the different indices and indicators used in these methods are also differences.The results show that the combination indices at Tehran University, Sharif and Tarbiat Modares in terms of measured indices respectively ranked first, second and third place.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ranking, indicator, higher education, university

نویسندگان مقاله رضا امیدی فر |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

علیرضا قلعه ای |
استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

محمد حسنی |
استاد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

میرنجف موسوی |
دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2795_2a9937eb85a02e39c8269e78bcfdd8ae.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-504913.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات