این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۳۱، شماره ۱,۲، صفحات ۳۷-۴۶

عنوان فارسی بررسی ارتباط میان نیاز به درمان ارتودنسی براساس شاخص زیبایی دندانی با درک افراد از آن در دانش آموزان ۱۴-۱۱ ساله شهر اهواز در سال ۸۴
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در ارتودنسی معاصر تعداد افرادی که برای بهبود مشکلات روانی – اجتماعی خود در رابطه با ظاهر صورت به درمان های ارتودنسی روی می آورند، نسبت به گذشته بیشتر شده است و حتی در طرح درمانهای ارتودنسی نیز اهمیت بیشتری به این مسئله داده می شود. ولی تأثیرات روانی ناشی از ظاهر ناپسند صورت چندان با شدت و ضعف مشکل از نظر آناتومیک ارتباط ندارد بلکه به درک و نحوه برخورد فرد با مشکل نیز بستگی دارد.  هدف از این مطالعه اپیدمیولوژیک تحلیلی تعیین ارتباط میان نیاز به درمان ارتودنسی براساس شاخص زیبایی دندانی بادرک و تصور افراد از آن، در دانش آموزان 11 تا 14 ساله شهر اهواز می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 900 نفر از دانش آموزان 14-11 ساله شهرستان اهواز، شامل 450 پسر و 450 دختر انجام شد. این افراد به طور تصادفی خوشه ای از میان مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه اهواز انتخاب شدند. شرط انتخاب افراد عدم دریافت هرگونه درمان ارتودنسی در گذشته یا در زمان انجام معاینه بود. برای هر دانش آموز دو پرسشنامه تهیه شد که پرسشنامه شماره 1 شامل معیارهای مختلف DAI بود و پرسشنامه شماره 2 شامل سئوالاتی در زمینه نظر دانش آموزان از نمای ظاهری دندانهایشان بود. از تست Chi-Square برای تعیین ارتباط میان متغیرهای کیفی و توصیفی و t-test برای مقایسه بین متغیرهای کمی استفاده شد. یافته ها: در این بررسی نتایج زیر به دست آمد:  در 9/70% دانش آموزان، DAI Score بین 25-13 بود که ظاهر دندانی با عدم نیاز یا نیاز اندک به درمان را مشخص می کند. در 2/19% موارد، DAI Score بین 30-26 بود که مال اکلوژن مشخص با نیاز انتخابی به درمان را نشان می دهد. در 8/7% موارد DAI Score بین 35-31 بود که مال اکلوژن شدید با نیاز بسیار زیاد به درمان را نشان می دهد. در 1/2%  موارد DAI Score بیشتر از 35 بود که درمان برای آنها ضروری می باشد. رابطه معنی دار میانDAI Score، جنس، تکلم، و جویدن وجود نداشت.ولی رابطه میانDAI Score و نیاز به درمان ارتودنسی از نظر فرد و همچنین رضایت از ظاهر دندانها معنی دار بود (000/0P=). نتیجه گیری: در مقایسه با بسیاری از مطالعات، دانش آموزان اهوازی ظاهر دندانی بهتری دارند و نیازشان به درمان ارتودنسی کمتر است. 1.       رابطه معنی دار بین نیاز به درمان ارتودنسی و درک افراد از آن وجود دارد (000/0P=). 2.       در رابطه بین دو جنس، پسران نیاز بیشتر به درمان ارتودنسی دارند که البته از نظر آماری معنی دار نمی باشد. 3.     رابطه میان مقیاس DAI و رضایتمندی دانش آموزان از ظاهر دندانی خود، نگرانی در هنگام خندیدن، ظاهر دانش آموز در مقایسه با دیگر هم کلاسی ها و مورد تمسخر قرار گرفتن معنی دار بود (000/0P=). 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Relationship Between Orthodontic Treatment Need According Dental Aesthetic Index (DAI) and Student’s Perception in 11-14 Year Old Students in the city of Ahwaz in 2005
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:In contemporay orthodontics, the number of people who demand orthodontic treatment for improving their psychosocial problems retated to facial esthetic has been increased. Even in treatment planning more attention has been give to appearance and esthetic. The purpose of this study was to determin relationship between orthodontic treatment required according to the Dental Aesthetic Index (DAI) and student's perception in 11-14 year- olds in Ahwaz. Materials& Methods: This decriptive cross sectional study was performed on 900 students (450 girls, 450 boys). The students that participated in this study were those who did not received any orthodontic treatment before or at the time of the study. Two questionnaires were used, the first one included different DAI criteria and second one included some questions about the students' perception on the appearance of their teeth. The results were analyzed by Chi-Square test and T-test. Results:In 70.9% students DAI score was 13-25, which indicates no treatment to minimal treatment is necessary. In 19.2% students DAI score was 26-30 which presented definite malocclusion with optional treatment. In 7.8% students DAI score was 31-35 that which showed sever malocclusion with treatment highly desirable. In 2.1% students, the DAI score was greater than 35 which showed very sever malocclusion and treatment is mandatory. The relationship between the DAI Score and sex, chewing and talking were not statistically significant. But the relationship between the DAI score and orthodontic treatment need and satisfaction of dental appearance were significant (P=0.000). Conclusion: In comparison to other studies, the students in Ahwaz had a better dental appearance and minimal need for orthodontic treatment. A significant relationship exists between the need for orthodontic treatment and student's perception (P=0.000). In comparing the two sexes, boys had a greater need for orthodontic treatment, but is not statistically significant. The relationship of the DAI score and a person's satisfaction of dental appearance, anxiety in laughing, person's appearance in relation to other students and being ridiculed were significant (P=0.000).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Malocclusion, orthodontic treatment need, DAI index

نویسندگان مقاله ماشایالله خانه مسجدی | mashallah khanehmasjedi
assistant professor, dept of orthodontics, dental school, ahwaz university of medical sciences, ahwaz, iran
استادیار گروه ارتدانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

لیلا بصیر | leila bassir
assistant professor, dept of pedodontics, dental school, ahwaz university of medical sciences, ahwaz, iran
استادیار گروه دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

محمد حسین حقیقی زاده | mohammadhosien haghighizadeh
master of sciences in statics, ahwaz jundishapur university, ahwaz, iran
کارشناس ارشد آمار، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت اهواز


نشانی اینترنتی http://jmds.mums.ac.ir/article_1401.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات