این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، صفحات ۳۸۰-۳۸۷
عنوان فارسی
تاثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و تحمل ابهام دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هوش موفق ترکیبی از تواناییهای تحلیلی، خلاق و عملی است که به افراد برای سازگاری، انتخاب و تغییر محیط به منظور رسیدن به اهداف خود در زندگی، با توجه به بافت فرهنگی–اجتماعی کمک میکند. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و تحمل ابهام دانشجو معلمان پسر دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی امام جعفر صادق (ع) بهبهان است. روشکار: در این پژوهش توصیفی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 50 دانشجو انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 25 نفری به عنوان گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند و گروه آزمون در قالب یک کلاس درسی، مورد آموزش بسته آموزشی هوش موفق قرار گرفت. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامههای تفکر انتقادی واتسون-گلاسر و تحمل ابهام مک لین مورد سنجش قرار گرفتند. در تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: آموزش مولفههای هوش موفق توانسته است تفکر انتقادی و تحمل ابهام را در دانشجویان افزایش دهد. دو خردهمقیاس شناسایی مفروضات و تعبیر و تفسیر، از متغیر تفکر انتقادی، تحت تاثیر آموزش هوش موفق بهبود یافتند. نتیجهگیری: آموزش مولفههای هوش موفق و تدریس بر اساس این رویکرد در دانشگاههای کشور، روند جدیدی را در زمینه آموزش و یادگیری دانشجویان ارایه میدهد و همچنین میتواند نوع نگاه تازهای نسبت به مسایل پیرامون را برای دانشجویان باز گذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحمل ابهام، تفکر انتقادی، دانشجویان، هوش،
عنوان انگلیسی
The impact of successful intelligence on students' critical thinking and tolerance of ambiguity
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Successful intelligence is the combination of analytical, creative and practical capabilities. This helps individuals to adapt, select and change the environment, in order to achieve their goals in life, regarding to the socio-cultural context. The aim of this study was to determine the effectiveness of successful intelligence on university student, Imam Ja'far Sadeqh in Behbahan city. Materials and Methods: In this descriptive study, using simple random sampling method, 50 students were selected and randomly divided into two groups of 25 patients. They were divided into experimental group and control group. Experimental group were taught by successful intelligence package. Both were measured by Watson-Glaser Critical Thinking and tolerance of ambiguity McLean questionnaires in pre-test and post-test. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results:Results showed that teaching components of successful intelligence has been able to increase students' critical thinking and tolerance of ambiguity. Conclusion: Teaching successful intelligence components and teaching based on this approach in the universities of the country, gives new trends in teaching students and students' learning. It also can open new look in issues around.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی بابایی | ali babaei
ph.d. student in educational psychology, chamran university, ahvaz, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
غلامحسین مکتبی | gholamhosen maktabi
assistant professor of educational psychology, faculty of psychology, chamran university, ahvaz, iran
استادیار دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
ناصر بهروزی | naser behrozi
associate professor of educational psychology, faculty of psychology, chamran university, ahvaz, iran
دانشیار دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
عسکر آتش آفروز | askar atashafroz
assistant professor of educational psychology, faculty of psychology, chamran university, ahvaz, iran
استادیار دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_7780.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات