این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، صفحات ۳۹۲-۳۹۷
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه چندبعدی رسد بر مهارتهای سهگانه رمزگشایی، سیالی و درکمطلب کودکان نارسا خوان ابتدایی شهرستان بهبهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه چندبعدی رسد بر مهارتهای سهگانه خواندن (رمزگشایی، سیالی،درکمطلب) دانشآموزان نارساخوان پایهی اول و دوم ابتدایی انجام گرفت. روشکار: جامعهی آماری این پژوهش بالینی پژوهش شامل دانشآموزان نارساخوان دختر و پسری بودند که به مرکز اختلالات شهرستان بهبهان معرفی شده بودند. از بین این دانشآموزان ابتدا دانشآموزان پایهی اول و دوم جدا شدند. سپس از بین آنها 30 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند که به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون برنامه ترمیمی چندبعدی رسد طی 21 جلسه یک ساعته انجام گرفت و گروه شاهد هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از آزمون هوش وکسلر و آزمون تشخیصی خواندن (جدول سمن) و برنامه چندبعدی رسد استفاده و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آزمون آماری کوواریانس تکمتغیری و چند متغیری انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرههای خواندن، رمزگشایی، سیالی و درک مطلب پسآزمون گروه آزمون با پیشآزمون، تفاوت معناداری دارد (001/0=P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که برنامه چندبعدی رسد موجب بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خواندن، درک مطلب، رمزگشایی، سیالی، نارساخوان،
عنوان انگلیسی
Program effectiveness is multidimensional Rasad skills Triple "on decoding, fluency, comprehension" dyslexic children elementary Behbahan city
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to investigate the effect of multidimensional Rasad the triple skills on reading (decoding, fluency, comprehension) first grade and second- grade students was dyslexic. Materials and Methods: Statistical population of this clinical study included dyslexic students (boy and girl) who were introduced to Disorders Center Behbahan city. At first, the first and second grade students were separated, then, among them 30 people were selected randomly were assigned to two groups. The experimental group is multi-dimensional restoration program was conducted over 21 one-hour sessions and the control group received no intervention. Wechsler Intelligence Scale for data collection and reading diagnostic test (Saman table) and multidimensional program Rasad that was used. To analyze the data using SPSS and univariate and multivariate covariance covariance was used. Results:The results showed that the mean score in reading, decoding, fluency and comprehension pretest-posttest control group with significant difference (P=0.001). Conclusion: According to the results, it can be said that multi-dimensional program can improve dyslexic students' reading performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Comprehension, Decoding, Dyslexic, Fluency, Reading
نویسندگان مقاله
مینا قنبریان | mina ghanbarian
ma. in psychology, yasooj branch, islamic azad university, yasooj, iran
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج (Islamic azad university of yasouj)
خسرو رمضانی | khosro ramazani
department of psychology, yasooj branch, islamic azad university, yasooj, iran
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج ، یاسوج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج (Islamic azad university of yasouj)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_7804.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات