این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی، صفحات ۴۰۵-۴۱۵

عنوان فارسی بررسی دانش، نگرش، عملکرد دانش‌آموزان نسبت به فناوری اطلاعات و موانع استفاده از آن در اوقات فراغت آنان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه دانش و فناوری اطلاعات به مدد پرکردن اوقات فراغت انسان آمده­اند و این پژوهش با هدف بررسی دانش، نگرش، عملکرد و موانع استفاده از فناوری اطلاعات در اوقات فراغت دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال 84-1383 انجام گرفت. روش­کار: در این تحقیق توصیفی در سال 84-1383 با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته 300 دانش­آموز با روش نمونه گیری خوشه­ای و طبقه­ای و با استفاده از جدول مورگان از بین 124000 دانش­آموز انتخاب شدند. داده­ها با آمار توصیفی و نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته­ها: اکثریت دانش آموزان (2/84%) آشنایی کمی نسبت به فناوری اطلاعات داشتند. اکثریت، نگرش مثبتی نسبت به این فناوری از خود نشان داده­اند. رابطه بین میزان دانش و نوع استفاده از فناوری اطلاعات، منفی بوده است ( 169/-R= ) و هم­چنین رابطه بین میزان دانش و میزان اسنتفاده آنان از فناوری اطلاعات، مثبت (23/0R=) بوده است. اکثریت آنان عدم انگیزه، محدودیت­های تکنولوژی و هزینه­های بالای فناوری اطلاعات را مانعی در استفاده از آن می­دانستند. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد اکثریت دانش­آموزان، شناخت پایینی در استفاده از فناوری داشتند و هزینه­های بالا و محدودیت­های تکنولوژیکی و عدم انگیزه را در استفاده کم از این فناوری، موثر می­دانستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، دانش‌آموزان، فناوری، نگرش،

عنوان انگلیسی A study on the knowledge, attitudes and students’ performance concerning IT and the barriers to use IT in their free-time
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nowadays, the knowledge and information technology have developed to fill individual's free-time. This study aimed to investigate the knowledge, attitude, the students' performance and the barriers to use IT in the free time for female students of high in Tehran city (2004-2005). Materials and Methods: Inthis descriptive study using self-made questionnaire, number of 300 students were cases selected among 124000 via the cluster and stratified sampling method and Morgan table. In order to analyze the data, descriptive statistics such and SPSS software were used. Results:The results showed that the majority of the students (84.2%) were less familiar with IT. Most of them had a positive attitude to the technology. There was a negative relationship between their knowledge level and the way of IT usage (R=-0.169) while there was a positive relationship between the knowledge level and the level of their IT usage (R=0.23). Most of them considered lack of motivation, technology limitation and high costs of IT as a barrier of using IT. Conclusion: It seems that the majority of samples had a low knowledge to use IT and considered its high costs and technology limitations and lack of motivation effective, in low using of this technology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Information technology, Knowledge, students

نویسندگان مقاله نوش آفرین حاصلی مفرد | nooshafarin haseli mofrad
faculty member of payam-e-noor university, hendijan, khouzestan province, iran
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، هندیجان، خوزستان، ایران
سازمان های دیگر: دانشگاه پیام نور، هندیجان، خوزستان، ایران


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_7853.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات