این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۸، شماره ۶، صفحات ۳۳۶-۳۴۵
عنوان فارسی
مقایسهی شاخصهای ترسیمی آزمون ترسیم خانوادهی جنبشی در کودکان عادی و طلاق
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: روشهای فرافکن و از جمله آنها آزمونهای ترسیمی توجه بسیاری از روانشناسان و درمانگران را برای شناسایی اختلالات روانی کودکان به خود جلب کردهاند. پژوهش حاضر به منظور مقایسهی شاخصهای ترسیمی آزمون ترسیم خانوادهی جنبشی در کودکان عادی و طلاق انجام شد. روشکار: حجم نمونهی این پژوهش توصیفی علی-مقایسهای شامل 60 دانشآموز پسر (30 فرزند طلاق و 30 فرزند عادی) در شهر بجنورد در فروردین و اردیبهشت 1394 بود. کودکان طلاق به صورت هدفمند و چندمرحلهای انتخاب شدند. با بررسی پرونده کودکان طلاق، مشارکت معلم و مدیر مدرسه، 30 کودک عادی به عنوان همتا به صورت تناظر یک به یک در مولفههای سن، جنس، پایهی تحصیلی، تحصیلات والدین، موقعیت اجتماعی-اقتصادی والدین و محل زندگی انتخاب شدند. نقاشی کودکان توسط سه ارزیاب آموزشدیده و ناآگاه نسبت به عضویت گروهی آزمودنیها، طبق دستورالعمل نمرهگذاری آزمون، بررسی و نمره داده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون مجذور خی دوطرفه با کمک نرمافزار آماری SPSS نسخهی 22 استفاده شد. یافتهها: طبق نتایج آزمون، از 26 نشانهی ترسیمی آزمون ترسیم خانوادهی جنبشی، فراوانی 16 نشانه بین دو گروه، معنیدار بود (05/0>P). بقیهی نشانهها دارای تفاوت معنیداری نبودند (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترسیم، خانواده، طلاق، کودک،
عنوان انگلیسی
A comparison of kinetic family drawing indicators in intact and divorced children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Projective techniques such as drawing tests to detect psychiatric disorders in children have attracted the attention of many psychologists and therapists. This study aimed to compare the drawing indices of Kinetic Family Drawing Test in intact and divorced children. Materials and Methods: The sample of this descriptive study consisted of 60 subjects (30 intact boy children and 30 divorced boy children) in the city of Bojnord in April and May 2015. Divorced children were selected purposefully and multi-stage. After studying their files, teacher and principal participation, 30 intact children were all homogenized based on their age, gender, educational level, parent's educational background and socio-economic level, and living condition. Children's drawings were rated by three trained raters, who were kept intentionally unaware of the participants' group membership, based on test scoring guidelines. The data were analyzed via two-way Chi-sqaure test using SPSS software version 22. Results:According to the test results, the 26 signs Kinetic Family Drawing Test, the frequency of 16 symptoms between the two groups was statistically significant (P< 0.05). The rest of the symptoms were not significantly different (P>0.05). Conclusion: According to the significant difference between the symptoms of mental problems (depression, anxiety, aggression and interpersonal relationships of family members) of the two groups in this test and its high differential power in the diagnosis of mental problems among intact and divorced children, the test can be used to identify and diagnose mental problems of these children in schools and counseling clinics by early identification and timely treatment to prevent children from bad and destructive effect in the future.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
child, Divorce, Drawing, Family
نویسندگان مقاله
سیدمحمدصادق میری وحید | seyyed mohammad sadegh mirivahid
ma. in family counseling, university of bojnord, bojnord, iran
کارشناسی ارشد مشاوره ی خانواده، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
هادی عباسی | hadi abbassi
assistant professor, department of educational sciences, counseling and guidance, university of bojnord, bojnord, iran
استادیار گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
احمد حیدرنیا | ahmad heydarnia
assistant professor, department of educational sciences, counseling and guidance, university of bojnord, bojnord, iran
استادیار گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_7806.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات