این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۸، شماره ۶، صفحات ۳۵۶-۳۶۵
عنوان فارسی
پیشبینی میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر بر اساس ویژگیهای شخصیتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از مهمترین اختلالات روان شناختی که همراه با تحولات اجتماعی، بیشتر خود را نشان داده، اختلال اضطراب اجتماعی است. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیشبینی میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه مازندران بر اساس ویژگیهای شخصیتی آنها صورت پذیرفت. روشکار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی، شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 94-1393 بود و تعداد 384 نفر دانشجو از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مربوط به اضطراب اجتماعی از مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (FNE,SAD) و برای ویژگیهای شخصیتی از فرم کوتاه پرسشنامهی شخصیتی (NEO) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخهی 22 و به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (همزمان) انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بعد روانرنجورخویی، پیشبینیکنندهی مثبت و معنیدار اضطراب اجتماعی (000/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
ویژگیهای شخصیتی، اضطراب اجتماعی، دانشجویان،
عنوان انگلیسی
Predicting female students’ social anxiety based on their personality traits
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the most important psychological issues reflected more in the social developments is social anxiety disorder. In this context, this paper aims at predicting social anxiety in female students studying in the University of Mazandaran, based on their personality traits. Materials and Methods: The population of this descriptive study consists of all female students in the University of Mazandaran in 2014-2015. The samples are 384 students selected by stratified random sampling. Collecting data of social anxiety, we used Watson and Friend's social anxiety scale (SAD, FNE), and personality inventory short form (NEO) to collect the data of personality traits. The data were analyzed by SPSS 22 and using Pearson's correlation and multiple regression. Results:The results showed that neuroticism was positive and significant predictor of social anxiety (β=0.50, P< 0.000). Extroversion (β=-0.32, P< 0.000) and agreeableness (β=-0.10, P< 0.049) were negative and significant predictors of social anxiety. Openness and conscientiousness were not predictors of social anxiety. Conclusion: The results show that different personality traits can predict different aspects of social anxiety in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Personality traits, Social anxiety, students
نویسندگان مقاله
رویا عباسی اصل | roya abbasi asl
ph.d. student of educational psychology, department of psychology, faculty of humanistic and social sciences, mazandaran university, babolsar, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
حبیب الله نادری | habibollah naderi
assistant professor of psychology, department of psychology, faculty of humanistic and social sciences, mazandaran university, babolsar, iran
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
عباس اکبری | abbas akbari
ph.d. student of educational psychology, department of psychology, faculty of humanistic and social sciences, mazandaran university, babolsar, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_7808.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات