این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی بیوسیستم ایران
، جلد ۴۸، شماره ۴، صفحات ۴۴۵-۴۵۵
عنوان فارسی
بررسی رفتار مکانیکی گوجه فرنگی در فرآیند حمل ونقل جاده ای
چکیده فارسی مقاله
آسیبهایی که در هنگام حملونقل به میوهها وارد میشود یکی از دلایل اصلی صدمات وارده به آنها میباشد که میتواند به یکی از شکلهای ضربه، نیروهای مماسی و نیروی وزن (بار مرده) اتفاق بیفتد. ارتعاش وارده به میوههای در حال حمل میتواند یکی از این آسیبها یا ترکیبی از آنها را به میوه وارد نماید. مدول الاستیسیته و سفتی یکی از مهمترین خواص مکانیکی میوه است و تغییرات آن تعیین کننده میزان آسیب میتواند باشد. در این پژوهش تاثیر دو نوع جاده آسفالت (بزرگراه و درجهدوم)، دو نوع وسیله نقلیه با سیستم تعلیق متفاوت (کامیون بادی و کامیونت فنری)، سه سطح ارتفاع قرارگیری جعبه درون وسیله نقلیه (کف: H1وسط:H2 و بالاترین ارتفاع از کف:H3)، دو موقعیت قرارگیری جعبه روی وسیله نقلیه (جلو: S1 و عقب: S2) و دو محل قرارگیری میوه درون جعبه (ردیف پایین جعبه:Loc1 و ردیف بالای جعبه Loc2) بر تغییرات مدول الاستیسیته و سفتی مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا مدول الاستیسیته و سفتی میوههای شاهد (حملونقل نشده) اندازهگیری شد، سپس میوههای حملونقل شده مورد آزمون قرار گرفتند. میزان آسیب بر مبنای درصد اختلاف پارامترهای اندازهگیری شده بین این دو در نظر گرفته شد. با توجه به نتایج بهدست آمده از تحلیل پارامترهای اصلی و متقابل، میوههایی که با کامیون بادی حملونقل شده بودند از نرخ کاهشی (مدول الاستیسیته) کمتری به نسبت میوههایی که با کامیونت فنری حملونقل شده بودند برخوردار گردیدند و مقدار آن در جاده آسفالت بزرگراه درون سیستم تعلیق بادی و فنری بهترتیب برابر 44/34 و 66/41 و در جاده آسفالت درجهدوم این میزان بهترتیب 48 و 77/57 درصد تنزل (نسبت به شاهد) حاصل شد. با افزایش ارتفاع قرارگیری از کف هر دو سیستم تعلیق (بادی و فنر) مدول الاستیسیته کاهش معنیداری یافت. حملونقل روی آسفالت بزرگراه برای میوههایی که در موقعیت عقب (S2) کامیون و کامیونت (نسبت به موقعیت جلو) مستقر شده بودند با کاهشی 27/12 درصد مدول الاستیسیته مواجه گردیدند، این میزان در جاده آسفالت درجهدوم با نرخ کاهش بیشتری معادل 62/13 درصد رخ داد. میوههایی که در ردیف پایین (Loc1) جعبه قرار داشتند (در جاده آسفالت درجهدوم) بعد از انجام آزمایش دارای مدول الاستیسیته بالاتری نسبت به میوههای ردیف بالایی جعبه (Loc2) بودند (معادل43/14درصد). همچنین نتایج نشان داد، میوههایی که در ارتفاع اول (H1) و دوم (H2) کامیون بادی (T1) استقرار یافتهاند از سفتی بیشتری برخوردار هستند. میوههایی که در ردیف پایین جعبه (Loc1) و موقعیت جلو (S1) کامیون بادی (T1) قرار داشتند در هر سطح ارتفاع قرارگیری (H1، H2 وH3) سفتی بیشتری نسبت به موقعیت عقب (S2) از خود نشان دادند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Mechanical behavior of tomatoes in the process of road transport
چکیده انگلیسی مقاله
Damage during transportation is imported fruits, one of the main reasons for their injuries which can be one of the forms of impact, tangential forces and the weight (dead load) happens, vibration applied to fruit in transit can be one of the casualties or combination of them bring fruit, in this study, two kinds of asphalt road , two vehicle types with different suspension systems , three levels of box height of the vehicle , two situation of the box on the vehicle and two location of fruit in a box on changes in modulus of elasticity and stiffness were evaluated during, the injury was considered based on the percentage difference between them. according to the results obtained from the analysis of the main parameters and interaction factors Fruits that were transported with air suspension reduced rate (modulus of elasticity) is less than the fruits that transport had been received with spring suspension, and the amount of paved roads and highways in the spring air suspension respectively 34/44 and 41/66 asphalt road lies second in the amount of respectively 48 and 57/577 percent (compared to control) was.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر منصوری آلام | mansouri alam
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
ابراهیم احمدی |
دانشگاه بوعلی سینا - گروه مهندسی بیوسیستم
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
نشانی اینترنتی
https://ijbse.ut.ac.ir/article_63810_07fd30b3f7ca5e323d39957662549e1c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1228/article-1228-506425.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات