این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی بیوسیستم ایران، جلد ۴۸، شماره ۴، صفحات ۴۴۵-۴۵۵

عنوان فارسی بررسی رفتار مکانیکی گوجه فرنگی در فرآیند حمل ونقل جاده ای
چکیده فارسی مقاله آسیب­هایی که در هنگام حمل­ونقل به میوه­ها وارد می­شود یکی از دلایل اصلی صدمات وارده به آنها می­باشد که می­تواند به یکی از شکل­های ضربه، نیروهای مماسی و نیروی وزن (بار مرده) اتفاق بیفتد. ارتعاش وارده به میوه­های در حال حمل می­تواند یکی از این آسیب­ها یا ترکیبی از آنها را به میوه وارد نماید. مدول الاستیسیته و سفتی یکی از مهمترین خواص مکانیکی میوه است و تغییرات آن تعیین کننده میزان آسیب می­تواند باشد. در این پژوهش تاثیر دو نوع جاده آسفالت (بزرگ­راه و درجه­دوم)، دو نوع وسیله نقلیه با سیستم تعلیق متفاوت (کامیون بادی و کامیونت فنری)، سه سطح ارتفاع قرارگیری جعبه درون وسیله نقلیه (کف: H1وسط:H2 و بالاترین ارتفاع از کف:H3)، دو موقعیت قرارگیری جعبه روی وسیله نقلیه (جلو: S1 و عقب: S2) و دو محل قرارگیری میوه درون جعبه (ردیف پایین جعبه:Loc1 و ردیف بالای جعبه Loc2) بر تغییرات مدول الاستیسیته و سفتی مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا مدول الاستیسیته و سفتی میوه­های شاهد (حمل­ونقل نشده) اندازه­گیری شد، سپس میوه­های حمل­ونقل شده مورد آزمون قرار گرفتند. میزان آسیب بر مبنای درصد اختلاف پارامترهای اندازه­گیری شده بین این دو در نظر گرفته شد. با توجه به نتایج به­دست آمده از تحلیل پارامترهای اصلی و متقابل، میوه­هایی که با کامیون بادی حمل­ونقل شده بودند از نرخ کاهشی (مدول الاستیسیته) کمتری به نسبت میوه­هایی که با کامیونت فنری حمل­ونقل شده بودند برخوردار گردیدند و مقدار آن در جاده آسفالت بزرگ­راه درون سیستم تعلیق بادی و فنری به­ترتیب برابر 44/34 و 66/41 و در جاده آسفالت درجه­دوم این میزان به­ترتیب 48 و 77/57 درصد تنزل (نسبت به شاهد) حاصل شد. با افزایش ارتفاع قرارگیری از کف هر دو سیستم تعلیق (بادی و فنر) مدول الاستیسیته کاهش معنی­داری یافت. حمل­ونقل روی آسفالت بزرگ­راه برای میوه­هایی که در موقعیت عقب (S2) کامیون و کامیونت (نسبت به موقعیت جلو) مستقر شده بودند با کاهشی 27/12 درصد مدول الاستیسیته مواجه گردیدند، این میزان در جاده آسفالت درجه­دوم با نرخ کاهش بیشتری معادل 62/13 درصد رخ داد. میوه­هایی که در ردیف پایین (Loc1) جعبه قرار داشتند (در جاده آسفالت درجه­دوم) بعد از انجام آزمایش دارای مدول الاستیسیته بالاتری نسبت به میوه­های ردیف بالایی جعبه (Loc2) بودند (معادل43/14درصد). همچنین نتایج نشان داد، میوه‌هایی که در ارتفاع اول (H1) و دوم (H2) کامیون بادی (T1) استقرار یافته­اند از سفتی بیشتری برخوردار هستند. میوه­هایی که در ردیف پایین جعبه (Loc1) و موقعیت جلو (S1) کامیون بادی (T1) قرار داشتند در هر سطح ارتفاع قرارگیری (H1، H2 وH3) سفتی بیشتری نسبت به موقعیت عقب (S2) از خود نشان دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Mechanical behavior of tomatoes in the process of road transport
چکیده انگلیسی مقاله Damage during transportation is imported fruits, one of the main reasons for their injuries which can be one of the forms of impact, tangential forces and the weight (dead load) happens, vibration applied to fruit in transit can be one of the casualties or combination of them bring fruit, in this study, two kinds of asphalt road , two vehicle types with different suspension systems , three levels of box height of the vehicle , two situation of the box on the vehicle and two location of fruit in a box on changes in modulus of elasticity and stiffness were evaluated during, the injury was considered based on the percentage difference between them. according to the results obtained from the analysis of the main parameters and interaction factors Fruits that were transported with air suspension reduced rate (modulus of elasticity) is less than the fruits that transport had been received with spring suspension, and the amount of paved roads and highways in the spring air suspension respectively 34/44 and 41/66 asphalt road lies second in the amount of respectively 48 and 57/577 percent (compared to control) was.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر منصوری آلام | mansouri alam
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

ابراهیم احمدی |
دانشگاه بوعلی سینا - گروه مهندسی بیوسیستم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی https://ijbse.ut.ac.ir/article_63810_07fd30b3f7ca5e323d39957662549e1c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1228/article-1228-506425.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات