این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ۵، صفحات ۲۹۴-۲۹۹

عنوان فارسی مقایسه‌ی درمان فعال‌سازی رفتاری گروهی و شناخت‌درمانی گروهی در کاهش شدت علایم اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ی درمان فعال­سازی رفتاری گروهی و شناخت­درمانی گروهی در کاهش شدت علایم اضطراب اجتماعی و افسردگی و کاهش ارزیابی­های منفی و بهبود عملکرد کلی انجام شد. روش­کار: نمونه­ی این پژوهش بالینی شامل 23 دانشجو با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی با استفاده از مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات روانی و بودن تحت درمان روان­شناختی یا دارویی هم­زمان با پژوهش بود. افزون بر آن، شرکت­کنندگان پرسش­نامه­های فوبی اجتماعی، افسردگی بک، تعبیر رویدادهای اجتماعی و مقیاس سازگاری اجتماعی و کاری را نیز تکمیل کردند. شرکت­کنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت 8 جلسه درمان فعال­سازی رفتاری گروهی و گروه دوم تحت 8 جلسه شناخت­درمانی گروهی قرار گرفتند. شرکت­کنندگان ابزارهای پژوهش را در مقاطع زمانی پس از درمان و 3 ماه پی­گیری مجددا تکمیل کردند. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و نرم­افزار SPSS تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج مقایسه­ی پس از درمان نشان داد که درمان فعال­سازی رفتاری گروهی در کاهش شدت علایم افسردگی برتری معنی­داری نسبت به شناخت­درمانی گروهی داشت (05/0>P) و شناخت­درمانی گروهی در کاهش ارزیابی­های منفی برتری معنی­داری نسبت به فعال­سازی رفتاری گروهی داشت (05/0>P). هم­چنین این دو درمان در کاهش شدت علایم اضطراب اجتماعی و افزایش عملکرد کلی، اثر برابری داشتند (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Cognitive therapy versus behavioral activation therapy in the treatment of social anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to compare of group behavioral activation treatment and group cognitive therapy in reducing Social anxiety symptoms, depressive symptoms, and negative attributions and improving general functioning. Materials and Methods: The sample of this clinical research consisted of 23 university students who were selected on the base of diagnosis of social anxiety disorder through the structured clinical interview for DSM disorders and being concurrently under psychotherapy or medication. All participants also completed the social phobic inventory, Beck depression inventory, interpretation of negative social events and the work and social adjustment scale. They were randomly assigned to two groups. The first group received 8 sessions of group behavioral activation treatment and the second group received 8 sessions of group cognitive therapy. The data analyzed by descriptive statistics, analysis of covariance and SPSS software. Results:Findings showed a statistically significant superiority of group behavioral activation treatment over group cognitive therapy in reducing depressive symptoms (P< 0.05) and a statistically significant superiority of group cognitive treatment over group behavioral activation therapy in reducing interpretation of negative social events (P< 0.05). But there were no statistically significant difference between two interventions in social anxiety and functional impairment (P>0.05). The findings of follow-up also showed the effects of both treatments have been continued in overall. Conclusion: According to the results of the present research, both treatments have positive effect on treatment of social anxiety disorder but cognitive therapy has more effect on negative cognitions and behavioral activation has more effect on depressive symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام طاهری | elham taheri
ph.d. in clinical psychology, tehran psychiatric institute, iran university of medical sciences, tehran, iran
دکترای تخصصی روان شناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مهدی امیری | mahdi amiri
assistant professor of clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

بهروز بیرشک | behrooz birashk
professor of clinical psychology, tehran psychiatric institute, iran university of medical sciences, tehran, iran
استاد گروه روان شناسی بالینی، انستیتو روان-پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

بنفشه غرایی | banafsheh gharrayi
associate professor of clinical psychology, tehran psychiatric institute, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه روان شناسی بالینی، انستیتو روان-پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_7481.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات