این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۲۲۷-۲۳۳

عنوان فارسی پیش‌بینی عزت نفس دانشجویان دختر بر اساس ابعاد سبک‌های دلبستگی و هویت اخلاقی آنان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی نوع رابطه­ی ابعاد دلبستگی والدین و هویت اخلاقی با عزت نفس دانشجویان دختر انجام شد. روش­کار: جامعه­ی آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی شامل دانشجویان دختر دوره­ی کارشناسی دانشگاه تبریز در سال 1388 بودند. تعداد 289 دانشجوی دختر از رشته­های مختلف به طور تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و سه مقیاس عزت نفس روزنبرگ، پرسش­نامه­ی ابعاد دلبستگی والدین و مقیاس هویت اخلاقی را تکمیل نمودند. داده­ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام به کمک نرم­افزار SPSS تحلیل گردیدند. یافته­ها: نتایج رگرسیون چندگانه به روش گام به گام، نشان­دهنده­ی سه مرحله­ی معنی­دار در پیش­بینی عزت نفس بود. نتایج مرحله­ی سوم حاکی از آن است که 13 درصد تغییرات مربوط به عزت نفس دانشجویان دختر توسط مجموع متغیرهای ابعاد دلبستگی والدین (اعتماد و بیگانگی) و مولفه­ی درون­سازی هویت اخلاقی پیش­بینی می­شود (12/0=2R، 05/0>P، 12/12=F). نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، اعتماد به والدین، بیشترین میزان تبیین و قدرت پیش­بینی­کنندگی عزت نفس دانشجویان دختر را به خود اختصاص می­دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلبستگی، عزت نفس، والدین، هویت،

عنوان انگلیسی Prediction of female college students’ self-esteem based on their moral identity and attachment styles
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This research conducted to assess the relationship between attachment to parents, moral identity, and self-esteem among female college students. Materials and Methods: The statistical community of this descriptive correlational study included all bachelor female college students of Tabriz University in 2010. So, 289 students of different academic courses were selected by cluster multistage sampling method. All participants were asked to complete Rosenberg Self-Esteem Scale, Inventory of Parent Attachment (IPPA), and Moral Identity Scale. In order to analyze the data, Pearson's correlation coefficient and stepwise multiple regression method and SPSS software were applied. Results: The results of stepwise multiple regression indicated 3 significant stages. The third stage results indicated that the attachment to parents (trust and alienation), and the internalization subscale of moral identity, predicted 13 percents of the variance related to self esteem (P< 0.05, F=12.12, R2=0.12). Conclusion: Based on the results of the present study, it can be concluded that a parental trust was the best and strongest predictor of self-esteem in female students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment, Identity, Parents, self-esteem

نویسندگان مقاله شهرام واحدی | shahram vahedi
associate professor of psychology, faculty of education sciences and psychology, tabriz university, tabriz, iran
دانشیار روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

منیژه یاری سیس | manijeh yari sis
ph.d. student in psychology, faculty of education sciences and psychology, tabriz university, tabriz, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_6576.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات