این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۲۳۴-۲۳۸

عنوان فارسی اثربخشی قصه‌گویی بر افسردگی و پرخاشگری کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به تاثیر قصه­گویی بر مشکلات روان­شناختی کودکان، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی قصه­گویی بر پرخاشگری و افسردگی کودکان پیش­دبستانی انجام شد. روش­کار: جامعه­ی آماری این پژوهش، شامل کودکان پیش­دبستانی 6-4 ساله­ی مهدکودک­های شهرستان ساوه در سال 1392 بودند. با استفاده از نمونه­گیری در دسترس 40 کودک با نمرات بالای پرخاشگری و افسردگی بر اساس پرسش­نامه­ی اختلالات رفتاری راتر، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه برابر آزمون و شاهد تقسیم شدند. پس از انجام پیش­آزمون، برنامه­ی قصه­درمانی به مدت 12 جلسه­ی یک­ساعته (دو بار در هفته) برای گروه آزمون اجرا شد. پس از اتمام جلسات، پس­آزمون و یک ماه بعد نیز پی­گیری انجام شد. داده­ها با آمار توصیفی، روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و نرم­افزار SPSS تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که نمرات پیش­آزمون افسردگی و پرخاشگری دو گروه تفاوت معنی­داری نداشته (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، پرخاشگری، قصه‌گویی، کودک پیش‌دبستانی،

عنوان انگلیسی Effect of story-telling on preschool children’s depression and aggression
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: According to effectiveness of story-telling in children's psychological problems, this research conducted to assess the effectiveness of story telling aggression and depression in pre-school children. Materials and Methods: The statistical community of this clinical trial included preschool children (4-6 years) in kindergartens of Saveh city in 2013. So, 40 children selected among those who had high scores of aggression and depression based on Rutter's children behavioral problems checklist by available sampling method. Then they were divided into two equal experimental and control groups. After implementing the pre-test, the story-telling treatment conducted in 12 sessions with duration of 60 minutes (twice a week) for experimental group. After end of sessions, the post-test and one month later, follow-up test were done. For analyzing the data, descriptive statistics, the variance analysis with repetitious sizes and SPSS software were used. Results: The results showed that pre-test scores of depression and aggression were not different significantlly (P>0.05) but these scores decreased in story-telling group compared to control group (P=0.01) and this effect continoued in follow-up test. Conclusion: It seems that story-telling can reduce preschool children's aggression and depression and it can be used as an effective technique for behavioral disorders in children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aggression, Depression, Preschool child, Story-telling

نویسندگان مقاله صغری قشقایی | soghra ghashghaei
ms. in clinical psychology, islamic azad university, branch of saveh, saveh, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_6577.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات