این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱۶۱-۱۶۸

عنوان فارسی تاثیر ۸ هفته تمرین ایروبیک بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال یادگیری از چالش­برانگیزترین اختلالات در زمینه­ی روان­شناسی و آموزش و پرورش است. یکی از ویژگی­های مهم کودکان دارای اختلال یادگیری، اختلال درکارکردهای حافظه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات ایروبیک بر بهبود عملکرد شناختی دانش­آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری بود. روش­کار: جامعه­ی آماری این پژوهش، 45 نفر از دانش­آموزان دختر 8 ساله مبتلا به اختلال یادگیری شهرستان سرایان در سال تحصیلی 93-1392 بودند که30 نفر به صورت نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و به تصادف در دو گروه 15 نفری شاهد و آزمون قرار گرفتند. در ابتدا از طریق مصاحبه با کودک و والد، بررسی پیشینه و اجرای آزمون وکسلر اختلال یادگیری در این افراد تایید شد. به منظور ارزیابی عملکرد شناختی از آزمون وکسلر تجدید نظر شده­ی کودکان استفاده شد. سپس گروه آزمون به مدت 8 هفته برنامه­ی تمرین درمانی ایروبیک را دریافت کردند. تحلیل آماری با استفاده از روش توصیفی، تحلیل واریانس و با کمک نرم­افزارSPSS نسخه­ی 18 انجام شد. یافته­ها: بنا بر نتایج این تحقیق، 8 هفته تمرینات ایروبیک بر بهبود عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد تاثیر معنی­داری داشته است (05/ 0P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری، تمرینات ایروبیک، شناخت، عملکرد،

عنوان انگلیسی The effect of 8 weeks of aerobic training on cognitive performance in children with learning disorders
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Learning disorder is one of the most challenging problems in psychology and education. An important feature of children with learning disorder is impairment of memory functions. We aimed to investigate the effect of aerobic Training on cognitive performance improvement in elementary girl students with learning disorder. Materials and Methods: The population in this study consisted 45 girl students (8 years) of Sarayan city in the 2013-14 academic year that 30 cases were selected by simple random sampling, and they divided randomly in two equal control and experimental groups. At first, learning disorders were checked through interviews with children and parents, background and run test Wechsler. The participating children hadn't illness such as epilepsy. Cognitive performance was evaluated using Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. The experimental group received 8-week aerobic training therapy. Statistical analysis using descriptive and analysis of variance was performed using SPSS, version 18. Results: After 8 weeks of aerobic training on improvement children´s cognitive performance with learning disorders had a significant influence in the experimental group than control group (P< 0.05). Conclusion: Aerobic training can be used as one of Non-invasive and non-pharmacological method has been positive effect improving of cognitive performance in children with learning disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aerobic exercise, Cognition, Learning disorders, Performance

نویسندگان مقاله مریم مسعودی | maryam masoudi
ms. in physical education, university of birjand, birjand, iran
کارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

علی ثقه الاسلامی | ali seghatoleslami
assistant professor of physical education, university of birjand, birjand, iran
استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

مرضیه ثاقب جو | marzieh saghebjoo
associate professor of physical education, university of birjand, birjand, iran
دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_6887.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات